پیش به سوی محصولات سبز

به گزارش وبلاگ بهسایا، در سال های اخیر بسیاری از کارشناسان، مدیران و مخترعان، به موضوع محیط زیست توجه نموده اند. این امر سبب ایجاد فرایند جدیدی در دانش بشری و در فراوری محصولات گوناگون شده که از آن ها با اسم های فن آوری سبز و حرکت به سوی محصولات سبز یاد می گردد؛

پیش به سوی محصولات سبز فناوری سبز

چکیده

در سال های اخیر بسیاری از کارشناسان، مدیران و مخترعان، به موضوع محیط زیست توجه نموده اند. این امر سبب ایجاد فرایند نوی در دانش بشری و در فراوری محصولات گوناگون شده که از آن ها با اسم های فن آوری سبز و حرکت به سوی محصولات سبز یاد می گردد؛ به بیانی دیگر، فن آوری سبز، مجموعه روش ها و مواردی را در بر می گیرد که کاربرد آنها کم ترین آسیب را به محیط زیست وارد می نماید. فن آوری سبز احتیاجهای کنونی جامعه ی بشری را به گونه ای تأمین می نماید که ماندگاری منابع طبیعی انرژی را مورد تهدید قرار ندهد و نسل های آینده را فدای نسل کنونی نکند.

تعداد کلمات 991/ تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

رامین بابازاده

قلمرو فن آوری سبز بسیار گسترده است و از روش های فراوری انرژی تا روش فراوری مواد شوینده غیرسمی را در بر می گیرد. محصولات سبز هم کالاهایی هستند که بر اساس معیارهای استاندارد، اثرات مخرب کم تری بر محیط زیست می گذارند.

فعالیت در زمینه فن آوری سبز و محصولات سبز برای تحقق چنین اهدافی است:

1. ماندگاری: ماندگاری به معنای تأمین احتیاجهای کنونی جامعه بشری، به گونه ای است که ماندگاری منابع طبیعی انرژی را مورد تهدید قرار ندهد و نسل های آینده را فدای نسل کنونی نکند.

2. کاربری مجدد: این مفهوم بدان معناست که با کاربرد فن آوری سبز، باید محصولاتی فراوری شوند که قابل بازیافت و ترمیم باشند و بتوان مجدداً آن ها را به چرخه های طبیعی مربوط بازگرداند.

3. کاهش ضایعات: این هدف در صورتی محقق خواهد شد که فن آوری سبز بتواند در فرایند فراوری محصولات سبز از ایجاد ضایعات و آلودگی جلوگیری کند.

4. نوآوری و ابتکار: کاربرد نوآوری و ابتکار موجب یافتن جای گزین های مناسب برای منابع فسیلی و کاهش زیان های وارده ناشی از مصرف منابع مزبور خواهد شد.

5. سودآوری: منظور از سودآوری که به اسم آخرین هدف فن آوری سبز معرفی شده، همانا ایجاد مرکزی برای فعالیت مالی در زمینه محصولات سازگار با محیط زیست و تسریع فرایندهای مزبور و ایجاد فرصت های شغلی نو با هدف حفاظت جدی از سیاره زمین است.

فن آوری اطلاعات سبز

فن آوری اطلاعات سبز یا گیرین آی تی(Green It)، فن آوری نوی است که در واقع، مکمل صنعت فن آوری اطلاعات است و به مطالعات و فعالیت هایی در زمینه حفاظت از محیط زیست در برابر زیان های فن آوری اطلاعات اشاره دارد. فنآوری اطلاعات سبز، روشی است برای حفظ انرژی و استفادۀ بهینه از تمامی سرویس های فن آوری اطلاعات، مانند: دیتاسنترها، سرویس های نرم افزاری، ارتباطی و روش تأمین برق مصرفی آن ها. مثلاً: ساخت ابزارهای ویژه به جای سختافزارهای سنگین، استفاده از گیاهان به جای درختان، استفاده از خنک نماینده های ویژه به جای خنک نماینده های فراوری نمایندۀ گاز CO مضر برای جو، استفاده از مواد فیبری سبک و قابل بازیافت به جای پلاستیک ها و شیشه ها، به کار بردن امواج به جای سیم (فن آوری های وایرلس) و... .فن آوری اطلاعات سبز یا گیرین آی تی(Green It)، فن آوری نوی است که در واقع، مکمل صنعت فن آوری اطلاعات است و به مطالعات و فعالیت هایی در زمینه حفاظت از محیط زیست در برابر زیان های فن آوری اطلاعات اشاره دارد. فنآوری اطلاعات سبز، روشی است برای حفظ انرژی و استفادۀ بهینه از تمامی سرویس های فن آوری اطلاعات، مانند: دیتاسنترها، سرویس های نرم افزاری، ارتباطی و روش تأمین برق مصرفی آن ها.

در سال های اخیر، شرکت های سازنده کامپیوتر به مسئله حفاظت از محیط زیست توجه ویژه ای نشان داده و در این زمینه پیش گام بوده اند. آن ها از روش های ساخت نوی استفاده می نمایند که مقدار سازگاری محصول فراوری شده نهایی با طبیعت را افزایش می دهد. برای مثال، استفاده از سرب در لحیم کاری قطعات سخت افزاری متوقف و با ماده ای کاملاً فاقد سرب جای گزین شده است. در گامِ بعدی، استفاده از اجزای حالت جامد، نه تنها کارآیی تنظیم نماینده های قدرت مادربرد را افزایش داد، بلکه در تنظیم حرارت سیستم هم نقش بسیار مهمی را ایفا کرد.

شرکت های سازنده کامپیوتر در نوترین اقدام خود سیستم نوی را پیاده سازی نموده اند که از فن آوری ذخیره انرژی برخوردار است. فن آوری ذخیره انرژی که به اختصار EPU نامیده می گردد، دارای ساختاری ساده، اما قابل تطبیق با احتیاجهای سیستم است. EPU یک تراشه میکروکنترلر مبتنی بر سخت افزار است که روی مادربرد نصب می گردد و با تحت نظر قرار دادن مقدار مصرف انرژی در سیستم، منبع تغذیه CPU را در زمان اجرا تنظیم می نماید. به این ترتیب، کارآیی حافظه مجازی سیستم ـ صرف نظر از این که مقدار بار سیستم چقدر است ـ افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید:فن آوری های سبز

محصولات سبز

فلش های کاغذی دوست دار محیط زیست

شاید عجیب ترین خبر مربوط به فن آوری های دوست دار محیط زیست، خبری درباره ساخت فلش مموری های کاغذی باشد. بنا بر اخبار انتشاریافته، به تازگی نمونه ای از حافظه های متحرک با استفاده از کاغذ روزنامه باطله ساخته شده که البته از حیث کارایی هیچ تفاوتی با مدل های پرزرق و برق فعلی ندارد. البته در نگاه نخست این فن آوری دوست دار محیط زیست شباهت چندانی به حافظه متحرک ندارد، اما با باز کردن آن طرح اصلی حافظه متحرک پدیدار می گردد. این حافظه نو از 512 مگابایت تا 16 گیگابایت اطلاعات را در خود ذخیره می نماید که در نوع خود جالب توجه است. متمایزترین بخش ارائه این فن آوری نو استفاده از کاغذ دورریز در ساخت آن است.

ساختمان سازی سبز

در سال 2008 مدل پیش ساخته بنای ضددود و تصفیه نماینده هوا در فرانسه هم رونمایی شد، تا یکی از مهم ترین پروژه های مربوط به توسعه دانش ساختمان سازی سبز نمایان شده باشد. در این طرح پیش ساخته، از فن آوری های سبز و تکنیک های نوین مهندسی استفاده شده است. در ساخت این بنا، از 250 مترمربع صفحه خورشیدی پوشیده شده از دی اکسیدتیتانیوم استفاده می گردد تا انرژی الکتریکی مورد احتیاج آن در داخل ساختمان فراوری گردد.

هواپیماهای سبز

نخستین هواپیمای سرنشین دار هیدروژنی دنیا هم با موفقیت در آسمان اسپانیا آزمایش شد. این هواپیما با سلول های سوختی هیدروژنی پرواز می نماید و تنها حرارت و آب به اسم مواد فراوریشده از خروجی آن خارج شده و روانه محیط زیست می گردد که منطبق با معیارهای زیست محیطی است. محققان معتقدند، این آزمایش موفقیت آمیز راه را برای ارائه نسل نوی از هواپیماهای سبز هموار نموده است.

خودروسازی سبز

یکی از آخرین فن آوری سبز، پیش رفتی هیجان انگیز در فراوری خودروهای سلول سوختی هیدروژن است. این خودروهای تقریباً کامل، با استفاده از هیدروژن به منظور دادن توانایی فوق العاده به خودرو برای رانندگی برای صدها کیلومتر بدون استفاده از بنزین، برق و یا ترکیبی از آن دو کار می نمایند. این آخرین فن آوری سبز در لندن مورد استفاده قرار گرفته است.

جالب است بدانید: رویکرد مردم دنیا به فن آوری سبز و استفاده مجدد از ضایعات و دورریختنی ها و تلاش برای ساخت کالاهای نو، باعث شده که طی دو سال گذشته، حدود یکصد میلیارد دلار از کالاهای دورریختنی، بازیافت شوند و برای مصرف در اختیار مردم قرار گیرند.

منابع:

ـ سایت های خبری: ایستنا، خبرگزاری مهر، زیست نیوز، انتخاب.

ـ ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات، شماره 78.

منبع: راسخون

به "پیش به سوی محصولات سبز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش به سوی محصولات سبز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید