آسم و آلرژی در مدارس

به گزارش وبلاگ بهسایا، براساس آمار احتمالا در کلاس شما چندین کودک مبتلا به آلرژِی وجود دارد بنابرین کشف علائم اولیه بیماری برای تشخیص آن مهم است تعداد بچه ها مبتلا به آلرژِی در سراسر دنیا رو به افزایش است. در مطالعه ای که اخیرا در حومه شهر پاریس اجرا شده است بیش از 20% از دانش آموزان مدارس از آلرژی رنج می برند یعنی از هر 5 دانش آموز یک نفر علائم آلرژِی را دارد و از هر 10 نفر یک نفر ممکن است تنفس صدا دار (خس خس) داشته باشد.

آسم و آلرژی در مدارس

آسم و آلرژی در مدارس

نویسنده: فرزین نجفی پوز

چه تعدادی از بچه ها آلرژی دارند؟

براساس آمار احتمالا در کلاس شما چندین کودک مبتلا به آلرژِی وجود دارد بنابرین کشف علائم اولیه بیماری برای تشخیص آن مهم است تعداد بچه ها مبتلا به آلرژِی در سراسر دنیا رو به افزایش است. در مطالعه ای که اخیرا در حومه شهر پاریس انجام شده است بیش از 20% از دانش آموزان مدارس از آلرژی رنج می برند یعنی از هر 5 دانش آموز یک نفر علائم آلرژِی را دارد و از هر 10 نفر یک نفر ممکن است تنفس صدا دار (خس خس) داشته باشد این آمار در بیشتر شهرهای دنیا صادق است ارتباط و همکاری بین پزشک آموزگار و خانواده برای مراقبت از دانش آموزان مبتلا به آسم و یا هر نوع آلرژی و پیشگیری از لطمه وارد آمدن به سلامتی و یا تحصیل او لازم است . آموزش اولیای مدرسه و مشارکت دانش آموزان در تمام فعالیتهای درسی . ورزشی و اجتماعی مدرسه لازم است .

عمده ترین آلرژی های بچه ها عبارتند از :

- آسم

- آلرژی بینی (تب یونجه و رینیت آلرژیک)

- آلرژی غذایی

- آلرژی های پوستی شامل اگزما . کهیر (با قرمزی و خارش پوست) کهیر غول آسا یا آنژیوادیم (صورت . لب ها و پلک های پف آلود)

- آلرژِی به حشرات مانند زنبورعسل و زنبور معمولی .

ورزش یک عامل آغازگر مهم در آسم و کهیر محسوب می شود و لازم است که همه اولیای مدرسه و والدین نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشند.

آلرژی چیست ؟

آلرژی یک واکنش غیر طبیعی بدن است که نسبت به موارد خاص بروز می کندوبه همان اندازه که عوامل متفاوت هستند واکنش ها هم متفاوتند آلرژی یک واکنش مضر است که سیستم ایمنی بدن را درگیر می کند . به نظر می رسد زمینه واکنش بیش از اندازه به آلرژی زاها ارثی است و اتوپی نام دارد افرادی که آلرژِی ندارند. عوامل آلرژی زا را تحمل می کنند و علامتی ندارند ولی بدن افراد مبتلا به آلرژی ممکن است در اثر تماس مکرر با عوامل آلرژِی حساس شود و پادتن فراوری کند . فراوری پاتن ها به آزاد سازی مواد شیمیایی مانند هیستامین و بروز علائم بالینی آلرژِی منجر می شود.

معمولا واکنش به یک اندام مانند پوست . دستگاه تنفسی و یا دستگاه گوارشی محدود می شود اما در موارد نادر تمام اندام ها ممکن است درگیر شوند و به یک فوریت پزشکی خطرناک به نام آنافیلاکسی منجر شود

آلرژی های تنفسی کدام یک شایع تر است ؟

گرفتگی بینی و سرفه از جمله علائم آلرژی تنفسی به نام شایع ترین نوع آلرژی است . آلرژی بینی (رینیت) و آسم ازشایع ترین انواع آلرژی ها هستند آلرژی راه های تنفسی فوقانی را ریدیت و آلرژی راه های تنفسی تحتانی را آسم می نامند . اکنون به آنالیز علائم آنها می پردازیم .

آلرژی بینی

باعث بروز عطسه خارش بینی آب ریزش و گرفتگی بینی می شود این علائم می تواند فصلی باشد یعنی زمانی که اندازه گرده های گیاهان افزایش می یابد (آلرژی بینی فصلی . تب یونجه) این علائم هم چنین می توانند به دلیل وجود حشرات ذره بینی که هیره یا مایت نام دارند و در ذرات گرد و غبار منزل وجود دارند در تمام طول سال ادامه داشته باشند(آلرژی بینی غیر فصلی) کودک اغلب بینی اش را در جهت رو به بالا می مالد که به این حالت اصطلاحا سلام آلرژی گفته می شود.

برخلاف سرماخوردگی آلرژِی واگیر نیست و کودک تب ندارد.

نام در اثر التهاب و تنگ شدن راه های هوایی در ریه عارض می شود در نتیجه درجات متفاوتی از اشکال درنفس کشیدن به دلیل عدم تخلیه هوای ذخیره شده در ریه ها بروز می کند در هنگام یک حمله آسم کودک مضطرب می شود و احساس تنگی نفس می کند و حتی ممکن است احساس خفگی به وی دست دهد یک علامت خفیف تر ولی آزار دهنده آسم سرفه های آزار دهنده ای است که روی اعصاب تمام افراد کلاس اثر می کند.

شکایات چشمی هم به همراه آلرژی های تنفسی وجود دارد و این امر خصوصا درتب یونجه دیده می شود و به آن آلرژِی چشمی گفته می شود . چشمان قرمز و اََشک آلود خواهند شد کودک از سوزش چشم آزار دهنده بودن نوز شکایت می کند اغلب هر دو چشم کودک درگیر می شود و کودک چشمانش را به دلیل خارش فراوان مرتب مالش می دهد.

آلرژی های پوستی :

کدام یک شایع تر است؟

قرمزی پوست خشک یا تورم علائم هشدار دهنده می باشد وخطرات آن می تواند از ناتوانی اجتماعی تا بروز خفگی باشد. اگزما و کهیر (بثورات خارش دار پوستی) بیماریهای شایع پوستی است بچه ها مبتلا به آلرژی را درگیر می کند. شناخت عوامل آلرژی زایی که باعث بروز آنها می شود احتیاج به مهارت در تشخیص دارد. زیرا که واکنش ها ممکن است روزها و یا هفته های بعد از تماس با عوامل آلرژی زا رخ دهد. مثلا غذایی که کودک می خورد ممکن است دلیل آلرژی باشد و ضایعات در منطقه ها مختلفی ازسطح بدن پدیدار شود.

اگزمای تماسی

در هر نقطه ای که عامل آلرژی زا و یا مواد حاوی عامل آلرژی را با پوست تماس حاصل کنند پدیدار می شود . شناخته شده ترین آنها اگزمای دکمه - شکم در اثر وجود نیکل در دکمه شلوارهای جین یا اگزمای گوش در اثر گوشواره است .

اگزمای آتوپیک

بچه های را که به طور ارثی مستعد هستند درگیر می کند و به خصوص شیرخواران و بچه ها کم سن و سال را مبتلا می کند . این بیماری می تواند در تمام نقاط بدن و خصوصا در چین بازوها و در پشت بازوها بروز کند

واقیعت تلخ

بروز اگزما می تواند زندگی کودک را تحت الشعاع قرار دهد و ممکن است ناتوانی اجتماعی را در پی داشته باشد پوست ممکن است قرمز و ملتهب باشد و یا مانند پوست مار خشک و پوسته پوسته شود. این بچه ها اغلب عصبی و رنجور هستند. آنها تمایل دارند که در خانه بمانند و یا ممکن است به دلیل مسئله پوستی شان به وسیله دیگران طرد شوند. اگزما واگیر نیست بنابراین این بچه ها نباید ازهیچ فعالیتی در مدرسه حذف شوند شما می توانید در مشارکت دادن آنها در همه فعالیت ها زندگی راحت تری را برای آنها تامین کنید.

کهیر یک بیماری التهابی پوستی است که موجب بروز بثورات خارش دار می شود . کودک ممکن است اظهار کند که در پوستش احساس سوزش و خارش شدید دارد . پوست بیمار گرم است و پوسته پوسته می شود.

کهیر غول آسا (آنژیوادم)

منجر به بروز تورم در صورت پلک ها می شود و کاملا معین و نمایان است زیرا لب ها و پلک ها ممکن است تا دو برابر حد طبیعی ورم کنند. آنژیوادم چنانچه در راه های هوایی فوقانی رخ دهد به دلیل اختلال در تنفس می تواند خطرناک باشد.

آلرژی در کلاس درس شما

شما می توانید با کاهش اصلی ترین عوامل آلرژی زا اقدام موثری انجام دهید این عوامل آلرژی زا می توانند گیاهان گلدان دار و حیوانات خزه دار باشند.

عوامل آلرژی زای شایع در بچه ها مدرسه ای

ممکن است تعجب کنید اگر بدانید که عوامل آلرژی زای شایع منزل در تمام کلاس های درس هم پیدا می شوند. در مدرسه بعلاوه ممکن است بوهای تند مانند بوی رنگ و یا شوینده ها دود آتش دود سیگار و بخاری نفتی یا چوبی باعث حمله آسم در دانش آموزان مبتلا شود.

مایت در گرد و غبار خانه ها

گرد و غبار خانه ها مخلوطی از عوامل آلرژی زاست ! و مایت ها محتوای اصلی آنها را تشکیل می دهند . زیر میکروسکوپ آنها مانند عنکبوت های ریزی به نظر می رسند. آنها زندگی می کنند فراوری مثل کنند و در شکاف های گرم و مرطوب می میرند و در تشک قالیچه و بالشت وجود دارند.

آنها نمی توانند هوای سرد یا گرمای خشک را تحمل کنند دشمنان دیگر آنها تمیز کردن و تهویه خوب محیط زندگی است در صورتی که کلاس شما به خوبی تهویه شود و به جای جارو کشیدن آن را بشویند ذرات گرد و غبار ایجاد نمی شود و بهداشتی تر و سالم تر خواهد بود.

مواد دیگری در محتوای ذارت گرد و غبار ممکن است وجود داشته باشد که متناسب با استفاده ای که از اتاق می شود تغییر می کند.

کپک ها

در صورتی که رطوبت مداوم و تراکم شدید دانش آموزان در کلاس نباشد کپک ها معمولا باعث مشکل نمی شوند. وجود گلدان های متعدد و گیاهان زینتی در کلاس درس باعث افزایش کپک ها می شود وایده خوبی نمی باشد.

حیوانات

اغلب در گوشه کلاس درس می توان قفس حاوی حیواناتی از قبیل خوکچه هندی خرگوش موش و یا حیوانات خزه دار را یافت. هر چند تماس نزدیک با حیوانات منافعی از نظر آموزشی روانی وعاطفی به همراه دارد ولی بسیاری از بچه ها به عوامل آلرژی زای موجود در پوست و خز آنها حساس هستند و واکنش نشان می دهند ،بنابراین بهتر است از گذاشتن این قبیل حیوانات در کلاس درس اجتناب شود و بهتر است آنها را در قفس هایی خارج از کلاس درس نگهداری کرد. بعلاوه هنگام بازدید دانش آموزان از باغ وحش آنهایی که به حیوانات حساس هستند باید قبل از بازدید داروی خود را مصرف کنند.

عوامل آلرژی زا در خارج از کلاس

فصل هایی را که علائم بچه ها مبتلا به آلرژی نسبت به گرده ها تشدید می شود بشناسید برای درمان نیش حشرات دستورات کتبی پزشک خود را پیگیری کنید خروج از محدوده جغرافیایی رفتن به یک پیک نیک تابستانی و یا یک برنامه ورزشی بعد از ظهر می تواند به یک رویداد غم انگیز تبدیل شود.

گرده گیاهان آلرژی زایی است که به خوبی شناخته شده است (بیشترین شناخت مربوط به این عوامل آلرژی زا است) و معروف ترین آلرژی مربوط به گرده های گیاهان تب یونجه است گرده ها براساس جغرافیای گیاهی هر کشور ویژگی های مربوط به آن کشور را دارند. مثلا اهالی اسکاندیناوی (شمال اروپا) به گرده های ناشی از درختان غان نقره ای silver brich بیش تر از گرده های ناشی از علوفه مستعد هستند . ایتالیایی ها و اسپانیایی ها و سایر کشورهای پیرامون دریای مدیترانه بیشتر از گرده های بابونه زرد و رنج می برند . در کشورهایی مانند انگلستان فرانسه بلژیک و آلمان عوامل آلرژی زا در فصول مختلف تغییر می کنند و از گرده های درختان تا علوفه متغیرند.

در آفریقای جنوبی گرده های علوفه شایع ترین گرده های آلرژی زا است در فصل های حساسیت گرچه با تجویز داروها سعی می شود که تا سرحد امکان زندگی طبیعی برای بیماران فراهم شود ولی ممکن است مجبور باشدند از ورزش در خارج از خانه اجتناب کنند.

نیش حشرات مانند زنبور عسل زنبور زرد و زنبور سرخ می تواند خطرناک و حتی مرگبار باشد کودکی که به نیش حشرات حساس باشد ممکن است ظرف چند دقیقه پس از گزش از خود علائمی نشان دهد که می تواند شامل قرمزی عمومی و خارش محل گزش مشکل تنفسی احساس خفگی و یا حتی ازدست دادن هوشیاری و اغماء باشد.

پس از آن که نیش حشره خارج شد یک کیسه یخ روی محل گزیده شده بگذارید و کودک را آرام کنید اگر علائم عمومی مانند رنگ پریدگی اشکال درنفس کشیدن یا کهیر شدید پدیدار شد یک آمبولانس خبر کنید اگر کودک سابقه یک واکنش وخیم نسبت به نیش حشرات داشته است باید یک آمپول حاوی آندرنالین (خود تزریق) همراه داشته باشد تا در موارد اورژانس تزریق کند بچه ها عظیمتر در خصوص چگونگی تزریق آموزش خواهند دید حتی پس از آن که تزریق انجام گرفت کودک باید به پزشک مراجعه کند.

آلرژی غذایی

عوامل موثر در بروز علائم آلرژی باید از رژیم غذایی مدرسه حذف شوند و اگر امکان پذیر نبود کودک باید غذای خودش را از منزل به همراه بیاورد.

با وجود نظارت بر غذای مدارس مواد ایجاد کننده آلرژی غذایی و خصوصا آلرژی کاذب که از آن به نام عدم تحمل غذا یاد می شود روز به روز بیشتر می شود عدم تحمل غذا و آلرژی غذایی اغلب علائم مشابهی را ایجاد می کنند. (کهیر اگزما آسم و ...) ولی ساز و کارهای بروز این علائم کاملا فرق دارد به منظور یافتن ریشه مشکل مذاکره وهماهنگی میان پزشک کودک و خانواده او لازم است

غذاخوری

مسئولان غذاخوری باید غذاها مواد نگه دارنده و رنگ های غذایی ایجاد کننده آلرژی در بچه ها را به خوبی بشناسند از جمله شایع ترین غذایی که باعث بروز آلرژی می شود تخم مرغ ودر شیرخوران شیر گاو (شیر خشک) گندم سویا و فندوق است .

امروزه بچه ها مستعد بروز آلرژی به بادام کوهی هستند و واکنش های شدیدی ممکن است بروز کند زیرا که بادام کوهی در تمامی انواع تنقلات وجود دارد به دلیل این که اغلب غذاها به وسیله آشپزخانه مرکزی تهیه می شود اگر نتوان دقیقا عامل ایجاد آلرژی در غذای مدرسه را شناسایی کرد باید اجازه داد کودک غذایش را از منزل بیاورد .

آلرژی و ورزش

با داشتن توصیه های کتبی پزشک و اندازه مصرفی داروها معلمان ورزشی می توانند در آموزش بچه ها آسمی یاری کنند به طور کلی وقتی بیماری آسم تحت کنترل باشد باید دانش آموزان را به ورزش تشویق کرد حتی تعدادی از قهرمانان مسابقات المپیک به آسم مبتلا هستند

ولی چون بیماری آنها به خوبی درمان شده است می توانند درآن رقابت های سنگین پیروز شوند و داشتن روحیه مقاوم مقدمه پیروزیت است .

خطر عمده در هنگام ورزش و فعالیت بدنی بروز حمله آسم است مسایل دیگری هم مانند کهیر و آنافیلاکسی به دلیل فعالیت بدنی ممکن است بروز کند که در هر مورد باید آنها را مداوا نمود.

یادآوری

ورزش جهت رشد بچه ها و رشد عصبی و روانی آنها لازم است بچه ها نباید به دلیل آسم از انجام ورزش منع شوند و لذا باید با دارو و درمان صحیح بیماری آنها را کنترل کرد.

آسم :

چگونه می توان از یک حمله آسم پیشگیری کرد؟

آُسم باید درمان شود و داروها به طور دقیق و منظم مصرف شود در صورتی که قبل از فعالیت های ورزشی لازم باشد پزشک خانواده یا متخصص بچه ها کار کرد تنفسی کودک را اندازه گیری می کند این آزمایش اندازه ظرفیت های تنفسی کودک را مشخص می کند و باعث می شود معلمان و پدر و مادر بیمار نسبت به شرایط سلامتی او آگاهی یابند حتی اگر تنفس کودک طبیعی باشد فعالیت بدنی و ورزشی می تواند باعث آغاز حمله آسم شود این بچه ها باید به منظور یافتن آستانه ای که باعث آغاز می شود معاینه شوند . پزشک ممکن است برای دادن اجازه ورزش اندازه داروهای پیشگیری کننده از حمله آسم را افزایش دهد.

منطقی است که به افراد دچار تب یونجه و آنهایی که از گرده ها رنج می برند توصیه کنیم از فعالیت های خارج از خانه طی فصل گرده افشانی اجتناب کنند بازگشت پیروز کودک به ورزش به اندازه زیادی بستگی به آگاهی شکیبایی و صبر معلمان و مربیان ورزش دارد.

نکته های مهم

مطمئن باشید که کودک داروی پیشگیری کننده تجویز شده را15 دقیقه قبل ازورزش دریافت کرده است.

هر کودکی که به پزشک یا متخصص آلرژی مراجعه می کند باید داروهایش را به همراه داشته باشد .

در آب و هوای سرد باید هوشیاری بیشتری مذبول نمایید هوای سرد یک عامل قوی جهت آغاز حمله آُسم است قبل از آغاز ورزش بیماران مبتلای به آسم باید خود را با نرمش گرم کنند. آنها باید به وسیله بینی نفس عمیق بکشند و از دهان هوا را خارج کنند.

هر کودک درباره شرایطی که در آن راحت باشد خود تصمیم خواهد گرفت . در آغاز اجازه دهید کودک آن گونه که دوست دارد بدود اگر آغاز به دویدن منجر به مسائل تنفسی شود (که با احتیاج مبرم به تنفس از راه دهان نشان داده می شود) و یا نفس او قطع شود به او توصیه کنید که ورزش را قطع نماید و به وسیله استفاده از روش کنترل بازدم نفس خودش را تثبیت کند باید ابتدا با دهان نیمه باز به صورت نفس های کوتاه نفسش را بیرون دهد که به تدریج با بر طرف شدن انقباض راه های هوایی به نفس های بلندتری تبدیل شوند و هوا را بیرون دهد . این عمل تا زمانی که کودک اندازه تنفس راحت خود را بدست آورد باید تکرار شود.

به بچه ها مبتلا به آسم خاطرنشان کنید:

داروهایشان را فراموش نکنند.

محدودیت های خودشان را بدانند.

بدانند که چه زمانی باید فعالیت را قطع کنند

همیشه خودشان را گرم کنند (قبل از ورزش)

در صورت حمله آسم ورزش را قطع کنید.

کودک را در یک وضیعت راحت قرار دهید که در آن تنفس آُسان باشد. خیلی از بچه ها ترجیح می دهند که بنشینند و به سمت جلو متمایل شوند.

به کودک اطمینان خاطر دهید

به محض آن که کودک بتواند دارو مصرف کند به وسیله افشانه یک یا دو پاف از داروی بازکننده برونش را به او بدهید. این اندازه می تواند در صورتی که کودک هنوز ناراحتی تنفسی داشته باشد ظرف 15دقیقه تکرار شود معلمان باید طریقه صحیح استفاده از این افشانه ها را بدانند اگر شک دارید از والدین کودک پزشک یا مربیان بهداشت مدارس بخواهید که نحوه مصرف صحیح افشانه ها را به شما نشان دهند.

خارج ازمحدودیت ها

برای برخی از بیماران مبتلا به آسم اسب سواری به دلیل حساسیت آنها به مواد جدا شده از پوست اسب ممنوع است قبل از مسابقات دو کشوری آموزش های ویژه و تحت نظارت طبی لازم است.

شیرجه عمیق در آب ممنوع است زیرا که امکان تحت نظر گرفتن کودک باید در تمام لحظات وجود ندارد .

درمان ناکافی واطلاع ناکافی از نحوه استفاده از داروها باعث می شود بسیاری از بچه ها مبتلا به آسم نتوانند تمام توانایی های بالقوه خود را درورزش ارائه دهند.

این یک واقیعت است که بسیاری از ورزشکاران پیروز قهرمانان المپیک و ستارگان بین المللی ورزش آسم دارند آنان دلایل اثبات این مسئله هستند که درمان مناسب به معنی زندگی ورزشی بدون محدودیت است.

آنافیلاکسی و کهیر ناشی ازفعالیت ورزشی

خوشبختانه این مسائل خیلی شایع نیست ولی باید نسبت به آنها آگاهی داشته باشید آگاهی نسبت به بیماری به یاری گزارش های پزشکی معلمین ورزش را قادر می سازد که به بچه ها مصرف صحیح دارو را خاطر نشان کنند.

این احتمالا به معنی مصرف آنتی هیستامین و یا استفاده از افشانه ویژه آدرنالین قبل از ورزش است خطر بروز این مشکل در صورتی که فعالیت ورزشی بلافاصله بعد از صرف غذا صورت گیرد بیشتر است.

آلرژی دارویی

از دیدگاه نظری خطر آلرژی به دارو در مدارس حداقل است تمامی مدارک و پرونده های پزشکی بچه ها در مدارس باید داروهایی را که کودک به آنها حساس است نشان دهد بچه های که آلرژی دارویی دارند باید یک صفحه یادآوری دارویی به همراه داشته باشند ویا یک کارت شناسایی در زمینه آلرژی ها داشته باشند که روی آن نام داروهایی که کودک به آنها حساس است نوشته شده باشد.

سایر عوارض دارویی نباید با آلرژی به دارو اشتباه شود.

آلرژی ها و دنیای عظیم

لیست مواردی که باعث آلرژی در محیط کار می شوند مفصل است افراد جوانی که آلرژی دارند باید این مسئله را به هنگام انتخاب شغل به خاطر داشته باشند مثلا کسی که به سگ یا گربه آلرژی دارد احتمالا نباید جراح دامپزشک شود توصیه های متخصصین در این زمینه موجود است و باید مدنظر قرار گیرد برخی از انواع آسم شغلی برخی از افراد مبتلا به آلرژی را شدید تر ازدیگران درگیر می کند . هر چند که افراد بدون سابقه آلرژی همممکن است به آسم شغلی مبتلا شوند و خوشبختانه عوامل آلرژی زا با افزایش سن برطرف می شوند.

شش از شش

1-در خصوص آلرژی بچه ها از پزشک یا مربیان بهداشت مدارس اطلاعات کافی بگیرید

2-به بچه ها اجازه دهید که داروهای اورژانس را به همراه داشته باشند

3-از محدودیت های غذایی ویژه بچه ها دچار آلرژی غذایی با خبر باشید و اهمیت پرهیز این غذاها را بدانید

4-مطمئن شوید که مربیان ورزش مسائل بیماران آسمی را می دانند

5-اقدامات مناسب برای پرهیز بچه ها مبتلا به آلرژی ازعوامل آلرژی زا و مواد تحریک کننده را به کار گیرید.

6-از آلرژی به داروهای خاص باخبر باشید و از بچه ها بخواهید صفحه یادآوری دارو یا کارت شناسایی داروهای خود را نشان دهند.

شرایط مدرسه شما چقدربا بهبود آسم سازگار است

(تکمیل به وسیله دانش آموز مبتلا به آسم)

برای کنترل بیماری دانش آموزان مبتلا به آسم و برخورداری از فعالیت های طبیعی باید از آنان حمایت نمود.

از سوالات زیر برای دانستن آن که مدرسه شما در زمینه یاری به مبتلایان آسم چه اقداماتی کرده است بهره ببرید

1-آیا همیشه و در طی برنامه های مختلف آموزشی فرهنگی هنری مدرسه شما عاری از دود سیگار و پیپ است ؟

2-آیا هوای داخل کلاس تمیز است ؟

آیا در مدرسه مواد حساسیت زا و تحریک کننده ای که باعث بدتر شدن آسم می شود وجود دارد؟

از جمله مواد حساسیت زا و تحریک کننده می توان به حیوانات اهلی داری پر یا خز کپک ها هیره (مایت) های گرد و غبار (در فرش یا مبلمان) سوسک و حشرات دیگر و بوهای تند حشره کش ها رنگ عطر و پاک کننده های شیمیایی اشاره کرد.

3-آیا همیشه در تمام طول روز مربی بهداشتی حضوردارد؟

اگر پاسخ منفی است آیا به طور منظم یک مربی بهداشتی به منظور یاری به دانش آموزان مبتلا به آسم و هدایت آنها برای استفاده از داروها و ورزش هایی که می توانند انجام دهند به مدرسه سرکشی می کند؟

4-آیا دانش آموزان می توانند به همان شکلی که پزشک یا والدین توصیه کرده اند داروهایشان در مدرسه مصرف کنند؟

آیا دانش آموز می تواند داروهای خود را به همراه داشته باشد؟

5-آیا در مدرسه شما برای مواظبت از بچه ها در هنگام یک حمله شدید آسم طرح اورژانس وجود دارد؟

آیا معلوم است که چه باید کرد؟

باید چه موقع و به چه کسی تلفن کرد؟

6-آیا کسی به معلمان و مسئولان مدرسه درباره آسم برنامه های درمانی و داروهای آن آموزش می دهد؟

آیا کسی به تمام دانش آموزان در خصوص آسم و چگونگی یاری به همکلاسی های مبتلا به آسم آموزش می دهد؟

7-آیا دانش آموزان می توانند در ورزش های مختلف شرکت کنند و ورزش مناسب را انتخاب کنند ؟

(مثلا آیا دانش آموزان مبتلا به آسم قبل از ورزش به داروهایشان دسترسی دارند؟

آیا آنها می توانند با توجه به توصیه های پزشک معالج خود نوع ورزش و یا تعداد آنرا تغییر دهند؟)

اگر پاسخ به هر کدام از سوالات فوق منفی باشد کنترل بیماری امکان پذیر نخواهد بود وآسمی که ازکنترل خارج شود می تواند حضور مشارکت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را در مدرسه با مشکل روبرو کند. ارتباط و همکاری نزدیک مسئولان مدرسه پزشکان و مربیان بهداشتی و والدین دانش آموزان برای برطرف موانع و بهبود بیماری آسم لازم است .

منبع: www.maximumtechnic.com ارسال به وسیله کاربر محترم سایت : j133719

منبع: راسخون

به "آسم و آلرژی در مدارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسم و آلرژی در مدارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید