عوامل ایجاد آلودگی هوا و راهکارهای برطرف آن

به گزارش وبلاگ بهسایا، آلودگی هوا، همانطور که امروز می دانیم، در قرن نوزدهم با انقلاب صنعتی در اروپا شروع شد. در چند دهه گذشته، این مسئله به یک مشکل بزرگ برای محیط زیست ما تبدیل شده است.

عوامل ایجاد آلودگی هوا و راهکارهای برطرف آن

مترجم: محمد علی آصفی پور

منبع: راسخون

آلودگی هوا به وسیله بسیاری از عوامل ایجاد می گردد:

- تعداد روزافزون اتومبیل ها در جاده های ما

- شهرهای رو به رشد

- توسعه سریع اقتصاد ما

- صنعتی سازی

آلودگی هوا، همانطور که امروز می دانیم، در قرن نوزدهم با انقلاب صنعتی در اروپا شروع شد. در چند دهه گذشته، این مسئله به یک مشکل بزرگ برای محیط زیست ما تبدیل شده است.

هوای خالص به طور معمول از نیتروژن (76٪)، اکسیژن (22٪)، دی اکسیدکربن و چند گاز دیگر تشکیل شده است.

هنگامی که عناصر مضر وارد هوا می شوند، ممکن است باعث مسائل بهداشتی شوند و بعلاوه می توانند به محیط زیست، ساختمان ها و خاک آسیب برسانند. آنها لایه ازن را نازک تر و نازک تر می نمایند و منجر به گرم شدن جو زمین و تغییرات آب و هوایی می شوند.

سبک زندگی مدرن ما سال ها منجر به ایجاد هوا کثیف تری شده است. کارخانه ها، وسایل نقلیه مختلف، تعداد روزافزون مردم، مواردی هستند که امروزه مسئول آلودگی هوا هستند. اما همه آلودگی در هوا به وسیله مردم ایجاد نمی گردد. آتش سوزی جنگل، طوفان گرد و غبار و فوران آتشفشان می تواند منجر به آلودگی جو گردد.

آلاینده های عمده و منشأ آنها

مونوکسید کربن یک گاز بی رنگ است که وقتی چوب، بنزین یا زغال سنگ به طور کامل سوزانده نگردد آزاد می گردد. بعلاوه در محصولاتی مانند سیگار وجود دارد. بر اثر تنفس آن، اکسیژن کمتری وارد خون می گردد و باعث می گردد ما گیج و خواب آلود باشیم.

دی اکسید کربن یک گاز گلخانه ای است که وقتی زغال سنگ، روغن یا چوب را می سوزانیم به جو می رسد.

کلروفلوئوروکربن ها (CFCs) گازهایی هستند که از سیستم تهویه مطبوع یا یخچال و فریزر می آیند. هنگامی که به هوا می رسند بالا می فرایند تا در ارتفاع بالای اتمسفر (حدود 20 تا 50 کیلومتر بالاتر از سطح زمین) قرار گیرند. در آنجا، آنها با گازهای دیگر تماس می گیرند و لایه اوزون را از بین می برند. ما به لایه اوزون احتیاج داریم زیرا از ما در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می نماید.

سرب در بنزین، رنگ، باتری و سایر محصولات است. این عنصر اگر به بدن ما برسد بسیار خطرناک است. در برخی موارد حتی می تواند باعث سرطان گردد.

دو نوع اوزون وجود دارد که ما میشناسیم: اوزون طبیعی در قسمت فوقانی فضای ماست، اما در زمین هم مردم اوزون فراوری می نمایند. ترافیک و کارخانه ها باعث ایجاد اوزون زمین می شوند. این امر به ویژه برای بچه ها و افراد مسن خطرناک است. این باعث می گردد آنها خسته شوند و پزشکان پیشنهاد می نمایند در حالی که اوزون موجود در هوا زیاد است از منزل خارج نشوند. باران اسیدی منجر به تخریب جنگل ها، دریاچه ها و خاک می گردد. بسیاری از دریاچه ها و رودخانه ها طی دهه ها مسموم شده اند و حتی برخی از ماهی ها ناپدید شده اند. ساختمان ها هم به علت باران اسیدی دچار خوردگی میشوند. اکسید نیتروژن سبب ایجاد مه آلوده و باران اسیدی می گردد. این زمانی فراوری می گردد که سوخت هایی مانند زغال و نفت را می سوزانید. این امر می تواند منجر به مسائل تنفسی گردد، به ویژه هنگامی که بچه ها در زمستان به خارج از منزل می فرایند.

دی اکسید گوگرد گازی است که در هنگامی که زغال سنگ در نیروگاه ها سوزانده می گردد فراوری می گردد. کارخانه های کاغذ سازی و سایر صنایع شیمیایی هم دی اکسید گوگرد فراوری می نمایند. این آلاینده می تواند به بیماری های ریوی منجر گردد.

قوطی اسپری

باران اسیدی

نتیجه دیگری از آلودگی هوا باران اسیدی است. این بارندگی زمانی اتفاق می افتد که دی اکسید گوگرد و اکسید نیتروژن به هوا می رسند. هنگامی که این باران میبارد آبی که بر روی ما می آید دارای این مواد خطرناک در خود است.

باران اسیدی هم چنین می تواند ناشی از فوران های آتشفشانی باشد. آتشفشان ها گازهای سمی را به داخل اتمسفر می فرستند.

باران اسیدی منجر به تخریب جنگل ها، دریاچه ها و خاک می گردد. بسیاری از دریاچه ها و رودخانه ها طی دهه ها مسموم شده اند و حتی برخی از ماهی ها ناپدید شده اند. ساختمان ها هم به علت باران اسیدی دچار خوردگی میشوند.

آلاینده ها می توانند قبل از این که به زمین فرود آیند برای مدت زمان طولانی ای به هوا وارد شوند. به همین علت است که گاهی اوقات سخت است بدانیم آلوده نماینده های خطرناک از کجا نشأت میگیرند. باران اسیدی که جنگل ها و دریاچه ها را در اتریش و آلمان از بین میبرد ممکن است از نیروگاه ها در کشورهای اروپای شرقی آمده باشد.

در خصوص آلودگی هوا چه می توانیم انجام دهیم؟

کار تمیز کردن هوایمان سخت است، اما غیر ممکن نیست. اشکال دیگر انرژی مانند انرژی خورشیدی، انرژی باد یا انرژی جزر و مدی می تواند برای کنترل آلودگی انتخاب گردد.

شهرهایی مانند لندن نشان داده اند که کیفیت هوای بهتر می تواند در یک زمان کوتاه به دست آید. اما ما شخصاً هم می توانیم هوای اطرافمان را پاک تر کنیم :

- از پیاده روی یا دوچرخه سواری برای رفتن به مدرسه یا خانه دوست خود بهره ببرید.

- برای رفتن به سر کار از اتوبوس یا قطار بهره ببرید.

- روش به نوبت سوار ماشین یک دیگر شدن را سازماندهی کنید.

- دیگر از قوطیهای اسپری استفاده نکنید.

- اطمینان حاصل کنید که والدین شما هر ساله یک بازرسی آلودگی در ماشین را دریافت می نمایند.

- درختان به ما اکسیژن میدهند و دی اکسید کربن را جذب مینمایند. آنها هوا را در اطراف ما تمیز می نمایند. از آنها مراقبت کنید.

- هنگام خروج از اتاق، چراغ ها را خاموش کنید. فقط از تعداد نورهایی که واقعا احتیاج دارید بهره ببرید.

- اتاق خود را در ماه های زمستان بیش از حد گرم نکنید. بهتر است یک پلیور بپوشید تا اینکه در یک اتاق بسیار گرم باشید.

مه آلوده در نیویورک سیتی

مهِ آلوده

مهِ آلوده ترکیبی از دود و مه است. این وقتی اتفاق می افتد که گازهای ناشی از سوخت با مه در زمین همراه می گردد. هنگامی که گرما و نور خورشید با این گازها همراه می شوند، ذرات ریز و خطرناکی در هوا تشکیل می شوند.

مه آلوده در شهرهای بزرگ دارای ترافیک سنگین رخ می دهد. به خصوص در تابستان، زمانی که هوا بسیار گرم است، مه آلوده در نزدیکی زمین باقی می ماند. این برای تنفس ما خطرناک است و در منطقه های که مه آلوده دارند خیلی خوب نمیتوانیم ببینیم.

دود آلوده در ابتدای انقلاب صنعتی در قرن نوزدهم در بریتانیا کشف شد. در آن موقع مردم از زغال سنگ برای گرم کردن و پخت و پز استفاده می کردند. کارخانجات بعلاوه از زغال سنگ برای فراوری آهن و فولاد استفاده می کردند. دود با همای مه آلود مرطوب در هم میآمیخت و زرد میشد. مه آلوده غالباً چندین روز روی شهرها میماند. این باعث بیماری های ریوی و مسائل تنفسی میشد. بر اثر آن هزاران نفر در هر سال در لندن جان میباختند.

امروزه شهرهایی که جمعیت بالایی دارند و در منطقه ها داغ و نیمه گرمسیر واقع شده اند، بزرگترین مسائل ناشی از مه آلوده را دارند - مثل لس آنجلس، مکزیکو سیتی و قاهره.

اخیراً اقدامات زیادی برای جلوگیری از تشکیل مه آلوده اجرا شده است. کارخانه ها از زغال سنگی استفاده می نمایند که آن اندازه زیاد گوگرد را نداشته باشد. امروزه اتومبیل ها بسیار تمیز هستند. در برخی از شهرها، ماشینها حتی مجاز به رانندگی در روزهای دارای مه آلوده نیستند.

منبع: راسخون

به "عوامل ایجاد آلودگی هوا و راهکارهای برطرف آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوامل ایجاد آلودگی هوا و راهکارهای برطرف آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید