سفر بعد از کرونا چطور خواهد بود؟

به گزارش وبلاگ بهسایا، سفر بعد از کرونا چه تغییراتی می نماید؟

یکی از سوالاتی که این روزها در فکر گردشگران و فعالان صنعت گردشگری شکل گرفته، این است که سفر بعد از کرونا به شکلی انجام خواهد شد؟ آیا می توان همچون گذشته به مسافرت رفت و لذت برد؟ چه قدر طول می کشد تا طریقه سفر کردن به حالت عادی بازگردد؟ در این مطلب می خواهیم پاسخی را برای این گونه سوالات ارائه کنیم، پیش بینی هایی را در این زمینه به شما ارائه می دهیم و سپس دیدگاه صاحب نظران گردشگری در سراسر جهان را بازگو می کنیم تا ببینیم از نظر آن ها سفر بعد از کرونا چه شکلی خواهد بود و چه اتفاقی برای صنعت گردشگری خواهد افتاد؟

سفر بعد از کرونا چطور خواهد بود؟

تغییر عادات سفر مردم در پسا کرونا

یکی از نکات در خصوص سفر بعد از کرونا که میان کارشناسان در خصوص آن اتفاق نظر وجود دارد این است که با تغییراتی چشمگیر در عادات سفر همه مردم جهان روبرو خواهیم شد. بعضی از این تغییرات عبارتند از:

کاهش بودجه سفر

کمتر کسی در جهان است که ضربات مالی کرونا را درک ننموده و به نوعی با آن درگیر نشده باشد. کاهش قدرت مالی خانواده ها در دوران کرونا به شدت مشهود است و همین موضوع باعث می گردد تا شیوه سفر کردن هم تحت تاثیر قرار گیرد. پیش بینی می گردد که سفرهای کم هزینه بیشترین سهم بازار گردشگری را به خود اختصاص دهند.

افزایش سفرهای کوتاه مدت

هزینه سفر رابطه مستقیمی با مدت زمان سفر دارد؛ یعنی هرچه زمان سفر شما بیشتر باشد باید هزینه بیشتری هم برای آن بپردازید. به علت ضعیف شدن مردم از نظر مالی، در دوران پساکرونا با کاهش تقاضا برای سفرهای بلندمدت روبرو خواهیم شد. افراد ترجیح می دهد چند سفر کوتاه مدت داشته باشند تا اینکه بودجه خودشان را برای یک سفر بلندمدت خرج نمایند.

کاهش سفرهای بین المللی

یکی از پیش بینی هایی که در خصوص گردشگری پساکرونا وجود دارد این است که مردم به ماندن و سفر در کشور خودشان علاقه مند می شوند و سفرهای داخلی افزایش چشمگیری خواهند داشت. گردشگران ترجیح می دهند شهرهای مختلف کشور یا منطقه خودشان را ببینند تا اینکه از مرزها خارج شوند، بیشتر هزینه نمایند و زمان بیشتری را در سفر بگذرانند.

افزایش سفرهای زمینی

ضعیف شدن اقتصاد خانواده تاثیر شگرفی بر حمل و نقل سفر خواهد گذاشت. شاید خرید بلیط هواپیما برای بسیاری از خانواده ه هزینه بر باشد و همین موضوع موجب افزایش سفر با قطار، اتوبوس و ماشین شخصی خواهد شد. البته باید این را در نظر بگیریم که ماشین شخصی فضای بهتری را برای رعایت پروتکل های بهداشتی دارد که مدت ها طول می کشد تا به طور کامل کنار گذاشته شوند!

محبوبیت بعضی از انواع گردشگری در دوران پسا کرونا

یکی از تغییراتی که در سفر به وجود خواهد آمد، روی آوردن مردم به انواع خاصی از گردشگری است که شاید تا به امروز آن قدرها هم مورد توجه نبودند و کمتر کسی حتی نام شان را شنیده بود:

گردشگری آگاهانه

سفر بعد از کرونا دیگر مانند گذشته آن قدرها هم بی حساب و کتاب نخواهد بود! دیگر نمی توانید به محض گرفتن تصمیم برای سفر بدون توجه به ظرفیت مقصد، چمدانتان را ببندید و به راه بیفتید. پیش بینی می گردد در دوران پساکرونا گردشگران بیشتر به محیط پیرامون خود، طبیعت، مردم محلی و … توجه نمایند و آسیب کمتری به مقصد وارد آورند. مردم بیشتری در پی حفظ محیط زیست خواهند بود و به علت ممنوعیت سفر در کرونا، مدت ها خانه نشینی و تجربه محدودیت بی سابقه، قدر محیط پیرامون خود را بیشتر خواهند دانست.

گردشگری معنوی

از آسیب های مالی و جسمی کرونا که بگذریم، نمی توانیم از آسیب های روحی و روانی ناشی از شیوع این بیماری در جهان چشم پوشی کنیم. قرنطینه های طولانی مدت، الزامات عدم حضور در محل کار، کم شدن تعاملات اجتماعی، غم از دست دادن همکاران، اعضای خانواده و دوستان و … همه و همه تاثیراتی مهم را روی سلامت روان افراد در سراسر جهان داشته اند. روانشناسان معتقدند مدت ها طول می کشد تا آثار روانی شیوع این بیماری، از بین برود و یکی از راه هایی که مردم برای بهبود حالشان به آن روی می آورند رفتن به سفرهای خاص است. سفرهایی که حال و هوایی معنوی داشته باشند و آرامش را برای آن ها به ارمغان بیاورند.

برای افرادی که دارای باورهای مذهبی هستند، مراجعه به اماکن مذهبی و مقدس یکی از روش های بهبود به تعداد می رود اما اگر بخواهیم نگاهی کلی تر به این موضوع داشته باشیم می توانیم از گردشگری معنوی نام ببریم که پیش بینی می گردد در دوران پساکرونا سهم زیادی در بهبود آثار روانی منفی کرونا داشته باشد. بر اساس تحقیقات اجرا شده، کشورهای آسیای شرقی و خاورمیانه می توانند از مهم ترین مقاصد گردشگری معنوی باشند.

گردشگری سلامت

گردشگری سلامت چند سالی است که به اسم یکی از مهم ترین انواع گردشگری مطرح شده و کشورهای مختلف برنامه ریزی هایی جدی روی آن انجام داده اند. حالا که در دوران یک پاندمی به سر می بریم و کرونا تمام جهان را فرا گرفته، اهمیت این نوع گردشگری هم افزایش یافته و افراد بیشتری در پی مقاصد گردشگری سلامت هستند.

در گردشگری سلامت مقصد شما می تواند یک شهر معروف در زمینه خدمات پزشکی، یک دهکده سلامت، شهر مشهور به چشمه های آب گرم، روستایی با آب و هوای خاص و … باشد.

طبیعت گردی

بعضی از کارشناسان بر این باورند که افراد در دوران پساکرونا به جای آنکه وقت خود را در کنار جاذبه های تاریخی و در دل شهرها بگذرانند، ترجیح می دهند در دامان طبیعت باشند. می توان علت این پیش بینی را مسائل روحی به وجود آمده برای افراد و نقش غیرقابل انکار طبیعت را در درمان آن ها دانست. به هر حال طبیعت، افراد را از فضای پرهمهمه شهرها دور می نماید و بیشتر روانشناسان در خصوص تاثیر آن روی سلامت روان، اتفاق نظر دارند.

روستاگردی

تعامل با جوامع محلی به شیوه ای ایمن و محترمانه، جنبه مهمی از سفرها در پساکرونا خواهد بود چرا که پس از مدت ها قرنطینه، افراد مشتاق به یادگیری و ایجاد ارتباطات انسانی هستند. شاید قرارگیری در دل فرهنگی نو برای بسیاری از افراد در دوران پساکرونا مجذوب کننده به نظر برسد و به همین علت پیش بینی می گردد روستاگردی یا گردشگری روستایی به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

نظرات بعضی کارشناسان در خصوص شرایط سفرها در دوران پساکرونا

  • برایان یانگ، مدیر عامل شرکت G Adventures از شرکت های معروف تورگردانی در جهان

مسافران در دوران پسا کرونا به سراغ مقاصد دور افتاده می فرایند و در عین حال تمایلی به مجموعه های اقامتی عظیم نخواهند داشت. او بر این باور است که سلب آزادی سفر از مردم باعث تغییر ذهنیت آن ها برای رفتن به سفرهای چالش برانگیز شده است؛ سفرهایی که ممکن است آن ها را در سال های اخیر به تعویق انداخته باشند. صعود به کلیمانجارو، اورست و برنامه های کوهنوردی خاص در دوران پساکرونا محبوبیت ویژه ای خواهند داشت. مقاصدی مانند پرو، اکوادور، تایلند و کاستاریکا در سال پیش رو بسیار پرطرفدار خواهند بود.

  • پابلو کاسپر مدیر سفر در شرکت eDreams ODIGEO

خانه نشینی طولانی در زمان شیوع کووید 19 باعث افزایش حس ماجراجویی مردم و جستجوی آنها برای فرار از موقعیت کنونی می گردد. تحقیقات جهانی نشان می دهد که مردم تمایل زیادی به سفر در سال پیش رو دارند و تقریبا 70 درصد از آن ها برای تعطیلات خود برنامه ریزی نموده اند. آشنایی با مقصد یکی از معیارهای کلیدی مردم برای انتخاب مقصد سفرشان است و این مساله باعث می گردد تا کمتر کسی به خروج از کشور یا قاره فکر کند. از سوی دیگر رفتار محتاطانه مردم در سفر باعث می گردد تا بیمه در طول مسافرت اهمیت یابد و اقدامات بهداشتی هتل ها، تورگردانان و خدمه پرواز و … بیش از پیش زیر ذره بین قرار گیرد.

  • زینا بنشیخ، مدیر بخش اروپا، خاورمیانه و آفریقا در شرکت Intrepid Travel، از شرکت های معروف جهان در زمینه تور

ما می دانیم که مسافران سراسر جهان همچنان با محدودیت های مختلف و مقاصد محدودی روبه رو هستند. اغلب مردم مقصدی را انتخاب می نمایند که به محل زندگیشان نزدیک باشد، اما تقاضای زیادی برای انواع سفرهای ماجراجویی هم خواهیم داشت زیرا مردم می خواهند زمان بیشتری را در خارج خانه، از سواحل گرم و آفتابی گالاپاگوس گرفته تا سرزمین یخ زده قطب جنوب بگذرانند. مردم می خواهند در تعطیلات، پیاده روی یا دوچرخه سواری را که در زمان قرنطینه از آن لذت می بردند را ادامه دهند. بسیاری هم آماده مقابله با چالشی هستند که همواره آرزوی آن را داشتند؛ به اسم مثال ماجراجویی در کمپ اورست دومین سفر پرفروش شرکت ما در ماه سپتامبر 2021 بود.

به نظر شما سفر بعد از کرونا دستخوش چه تغییراتی خواهد شد؟ آیا می توانیم انتظار داشته باشیم که صنعت گردشگری دوباره احیا گردد؟ خودتان برای سفر در این دوران چه برنامه ای دارید؟ اولین مقصدتان کجا خواهد بود؟

بهاره فلاح

منبع: فلای تودی

به "سفر بعد از کرونا چطور خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر بعد از کرونا چطور خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید