پنجره ای به دنیای خبرنگاران؛ نگاهی به فرآیندها پس از استخدام در خبرنگاران

به گزارش وبلاگ بهسایا، به نقل از دیجیاتو؛ بزرگترین خرده فروشی آنلاین کشور طی نیم سال اول 99، بیش از 3 هزار نیروی جدید را به خدمت گرفته است که نشان می دهد فرصت های شغلی متنوعی برای کارجویان در این مجموعه فراهم است. با آنالیز محیط کاری خبرنگاران بر اساس گزارش سرمایه انسانی منتشر شده توسط این شرکت، نگاهی داریم به اقدامات این سازمان برای ارتباط نیروهای جدید با فرهنگ سازمانی، برخورد با تخلف ها و اساسا عواملی که موجب خداحافظی کارمندان خبرنگاران می شوند.

پنجره ای به دنیای خبرنگاران؛ نگاهی به فرآیندها پس از استخدام در خبرنگاران

جامعه پذیری کارکنان

یکی از اصلی ترین اقدامات وبلاگ بهسایا برای کارکنان تازه به خدمت گرفته شده در این مجموعه، فرایند جامعه پذیری آن ها است که با هدف حفظ ارتباط مؤثر و هماهنگی همکاران جدید با فرهنگ سازمان در طول سه ماه ابتدایی استخدام آن ها صورت می پذیرد.

این فرایند شامل مراحل مختلفی همچون معرفی سازمان، آشنایی با سیستم مدیریت عملکرد، رویه های اداری، آماده سازی تجهیزات IT و سایر امکانات عمومی دیگر است که طبق نظرسنجی اجرا شده از میان نیروهای تازه به خدمت گرفته شده، متوسط میزان رضایت افراد از این فرایند در حدود 80 درصد است که بیشترین رضایت در بخش رویه های اداری و کمترین آن ها در بخش برنامه معرفی است.

همچنین اگر نیم نگاهی به میزان رضایت همکاران تیم های مختلف از فرایند جامعه پذیری بیندازیم، بخش های منابع انسانی و تکنولوژی دارای بیشترین میزان رضایت و بخش عملیات دارای کمترین رضایت هستند.

انتقال تجربه در وبلاگ بهسایا

از دیگر اقدامات وبلاگ بهسایا برای حضور مؤثر نیروهای جدید، بحث انتقال تجربه و اشتراک دانش میان قدیمی های این مجموعه با تازه واردها است. در سال 98 با برگزاری 80 جلسه، چیزی حدود 20 هزار نفر/ساعت انتقال تجربه در وبلاگ بهسایا اجرا شده است و مهارت های مختلفی به نیروها آموزش داده شده که رضایت 82 درصد از آن ها را به همراه داشته است.

در 6 ماه ابتدایی سال 99 نیز این انتقال تجربیات ادامه داشته که توانسته رضایت 90 درصد از شرکت نمایندگان حاضر در این جلسات آموزشی را جلب کند.

در انتهای سال 98 و با حرکت وبلاگ بهسایا به سمت آموزش هدفمند نیروهایش، بستر Mitalearn راه اندازی شد که بیش از 250 ساعت دوره آنلاین در آن برگزار شده و 2092 کاربر از این بستر برای آموزش استفاده نموده اند.

این دوره ها شامل آموزش در بدو استخدام، واکنش در شرایط اضطراری و ارگونومی بوده است و با توجه به شیوع کرونا، تا کنون بیش از 5 هزار نفر ساعت آموزش برای مقابله با این اپیدمی برگزار شده است.

ارزیابی عملکرد مدیران

اعلام بازخورد درباره مدیر یکی از اقدامات لازم در هر مجموعه ای است تا میزان رضایت کارکنان از مدیران سنجیده و در جهت بهبود آن کوشش گردد. وبلاگ بهسایا هم با ارزیابی 360 درجه، به نوعی عملکرد مدیران سازمان را هر ساله آنالیز می نماید و کارکنان این مجموعه با شرکت در این ارزیابی در خصوص هر یک از مدیران خورد مانند مدیر مستقیم، همکاران هم رده و زیرمجموعه و… بازخوردی می دهند.

نتایج این ارزیابی می تواند نقش مؤثری در خودشناسی مدیران و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن ها داشته. اگر نگاهی به ارزیابی اجرا شده در سال 98 و 97 بیندازیم شاهد بهبود 7.5 درصدی نگاه کارکنان این مجموعه به مدیران هستیم.

این ارزیابی که در سال 98 و با مشارکت 78 درصدی نیروهای وبلاگ بهسایا برای 278 مدیر اجرا شده است که به نمره کلی 3.8 از 5 برای مدیران وبلاگ بهسایا ختم شده است.

سایر اقدامات وبلاگ بهسایا برای کارکنان سازمان

یکی از اقدامات این مجموعه برای افزایش روحیه کارکنانش، برگزاری مسابقات مختلف از جمله لیگ فیفا بوده است تا فضایی شاد و رقابتی را بین نیروها ایجاد کند.

علاوه بر این تیم HSE با عنوان مراقبان سلامت و برگزاری دوره های مختلف حضوری و غیرحضوری، سعی در آماده سازی کارکنان این مجموعه برای رعایت بهداشت و ایمنی خود در محیط کاری وبلاگ بهسایا داشته است.

سامانه سوت زنی و برخورد با تخلف

چندی پیش در شبکه های اجتماعی موضوع آزار کلامی بعضی از کارکنان زن در وبلاگ بهسایا مطرح شد که واکنش های زیادی را به همراه داشت.

در مراسم رونمایی از گزارش نیروهای انسانی این مجموعه، محسن مکرمی معاون نیروی انسانی وبلاگ بهسایا با تاکید بر این که آن ها با آموزش دادن به تمامی نیروهای خود سعی بر جلوگیری از وقوع مجدد چنین موضوعی دارند، به سامانه سوت زنی این شرکت اشاره نمود که برای گزارش های کارکنان درباره رفتار نادرست سایر همکارانشان در قبال آن ها در سال 97 به وجود آمده و در سال 98 توسعه یافته است تا مانع پیش آمد چنین چالش هایی باشد.

سامانه سوت زنی، شفافیت و برخورد با تخلف برای گزارش سوءرفتارهای واقعی یا مشکوک که می تواند بر سازمان یا کارکنان تأثیر بگذارد طراحی شده است که همه نیروهای وبلاگ بهسایا می توانند به راحتی و در سریع ترین زمان ممکن، نگرانی های مربوط به رفتارهای غلط در محیط کار را گزارش نمایند.

این رفتارها در دسته بندی های مختلف مثل تبعیض، تخلف از آیین نامه ها، جرائم اقتصادی، مزاحمت های جنسی، دریافت و پرداخت رشوه، سوء استفاده از اختیارات و… قرار می گیرند که افراد می توانند به صورت کاملا ناشناس هر یک از این اتفاقات را گزارش نمایند بدون آن که هیچ اطلاعاتی از جمله آدرس اینترنتی، اسم رایانه یا هر اطلاعات فنی دیگری از آن ها در سامانه ذخیره گردد.

همچنین به گفته مکرمی، یک دپارتمان اخلاق خارج از تیم منابع انسانی راه اندازی شده است که ارتباطی مستقیم با ریاست و مدیران عامل داشته و وظیفه نظارت دقیق بر این موضوع را بر عهده دارد.

خداحافظی با وبلاگ بهسایا

یکی از اصلی ترین نکاتی را که هنگام اشتغال در یک مجموعه باید از آن آگاهی یافت، علت خروج کارکنان آن شرکت است. وبلاگ بهسایا در گزارش منتشر شده از نیروی انسانی خود، به طور رسمی اعلام نموده است که طول دوره همکاری کارکنان با این مجموعه به طور متوسط 20 ماه است.

در سال 98، مهاجرت از کشور، مهاجرت، نارضایتی از حقوق و مزایا، دلایل شخصی و پیشنهاد شغلی بهتر به ترتیب مهم ترین دلایل خروج از محیط کاری وبلاگ بهسایا بوده است. اما در نیم سال ابتدایی جاری، ترتیب دلایل خروج از وبلاگ بهسایا تغییر نموده و دلایل شخصی، نارضایتی از مدیر مستقیم و پیشنهاد شغلی بهتر مهم ترین موضوعات ترک شرکت بوده اند.

وبلاگ بهسایا برای کاهش نرخ خروج کارکنان خود اقداماتی مانند تدوین برنامه حقوق و مزایای مناسب، غنی سازی شغل افراد در طول راستا شغلی آن ها، برگزاری جلسات بازخورد دوره ای، ارزیابی 360 درجه و… انجام داده است که در سال 98 با انجام این اقدامات و تمرکز ویژه بر شناسایی دلایل خروج، پیروز به کاهش 13 درصدی قطع همکاری کارکنان این مجموعه به نسبت سال 97 شده است.

این شرکت همچنین اعلام نموده است که با توجه به پراکندگی تیم عملیات با حدود 5 هزار نیرو در بیش از 30 شعبه و 24 شهر، برای رسیدگی به مسائل و درخواست های آنان، سامانه مداد را به عنوان پل ارتباطی مستقیم و در دسترس طراحی و اجرا نموده است که علاوه بر پاسخگویی به همه نیروها، امکان برنامه ریزی و اقدام مربوطه با تحلیل اطلاعات ثبت شده در سامانه را امکان پذیر می نماید.

طبق آمارها، متوسط زمان برای پاسخ به درخواست در این سامانه 8 روز بوده و تا کنون بیش از 1100 درخواست در آن ثبت که 90 درصد آن ها حل شده اشت.

منبع: دیجیکالا مگ

به "پنجره ای به دنیای خبرنگاران؛ نگاهی به فرآیندها پس از استخدام در خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنجره ای به دنیای خبرنگاران؛ نگاهی به فرآیندها پس از استخدام در خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید