پشت پرده دریافت عوارض 10 هزارتومانی ساحل فرح آباد آشکارشد

به گزارش وبلاگ بهسایا، عوارض 10 هزار تومانی برای ورود به ساحل فرح آباد ساری برای چه خدماتی پرداخت می شود؟ این پرسشی است که طی روزهای اخیر مورد توجه کاربران فضای مجازی و مخاطبان رسانه ها قرار گرفته است.

پشت پرده دریافت عوارض 10 هزارتومانی ساحل فرح آباد آشکارشد

ایرنا : روز جمعه پنجم فروردین گزارشی با عنوان پشت پرده دریافت عوارض 10 هزار تومانی برای ورود به ساحل فرح آباد مبنی روشن شدن ابعاد دریافت هزینه ورود به ساحل فرح آباد تهیه و منتشر شد .با توجه به اینکه قبل از گزارش خبرگزاری ایرنا،ویدئویی انتقادی در فضای مجازی از دریافت عوارض 10 هزار تومانی برای ورود به این محوطه ساحلی،منتشر شده بود و عمدتا این پرسش را به همراه داشت که عوارض برای چه دریافت می شود و مسافران در ازای پرداخت آن، چه خدماتی را دریافت می کنند که با مشاهدات میدانی و پرس وجو از برخی اهالی منطقه و دوتن از شهرداری فرح آباد، معین شد که عوارضی به یک نهاد غیر دولتی پرداخت می شود.

نخستین نکته مورد توجه آن است که تفکیک مفهوم آزادسازی سواحل از رایگان بودن ارائه خدمات به مسافران امری متفاوت و جداگانه است. به نظر می رسد پس از برجسته شدن موضوع آزادسازی سواحل و تاکیدات ویژه رییس جمهور بر بازپس گیری حریم 60 متری دریا، این باور در جامعه ایجاد شده که آزادسازی به معنای رهاسازی سواحل برای حضور و دسترسی همه مردم به ساحل و دریاست. در حالی که مفهوم اصلی و درست از آزادسازی سواحل، فراهم شدن امکان ایجاد زیرساخت های خدماتی و رفاهی مناسب برای عموم مردم در سواحل است. یعنی پس از آزادسازی، با حضور بخش خصوصی یا دستگاه های اجرایی برای ساماندهی فعالیت های وابسته به گردشگری و حضور مسافران در سواحل انجام شود که اجرای این زیرساخت ها و مدیریت بر چنین مجموعه هایی مستلزم ایجاد ساختار درآمد-هزینه با استفاده از دریافت هزینه ورودی از مسافران است. امری که در همه منطقه ها گردشگری اجرا می شود و مرسوم است.

حال مسافرانی که در این روزها از انتهای جاده فرح آباد وارد محدوده ساحلی و با یک باجه عوارضی روبرو می شوند، طبق پیگیرهای میدانی این خبرگزاری معین شد که این باجه متعلق به مجتمع فرهنگی و گردشگری ساحل فرح آباد است که در ازای ارائه خدمات، از مسافران،ورودی دریافت می کند.

خبرگزاری ایرنا به رسم اصل امانتداری ادعای شهرداری فرح آباد را بدون دخل و تصرف در گزارش قبلی منتشر کرد. اما قبل از طرح ادعا، مسئولین شهری فرح آباد می بایست با رعایت انصاف این نکته را مورد توجه قرار می دادند که منطقه فرح آباد تا پیش از سال 1395 شهر نشده بود و شهرداری نداشت و شهرداری ساری زیرساخت هایی را برای استقرار مسافران در سواحل ایجاد کرده بود. از سال 1392 این محدوده ساحلی برای توسعه زیرساخت ها و اجرا و ساماندهی فعالیت های فرهنگی و گردشگری در اختیار مجتمع فرهنگی، تفریحی و گردشگری ساحل فرح آباد قرار گرفت که اکنون با وجود این که حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما به دلیل تأمین برخی از زیرساخت های حداقلی و ایجاد محیطی امن و مناسب و ارائه برخی خدمات مورد استقبال انبوه مسافران قرار گرفته است.

از ابتدای فعالیت این مجتمع تا کنون 80 چشمه سرویس بهداشتی، 40 دوش حمام، دو طرح رایگان شنا برای آقایان و بانوان، 27 سوییت مبله و با امکانات ساخته، 20 کانکس با امکانات اقامتی با نرخ مصوب گردشگری ،ایجاد بازارچه، نصب 90 آلاچیق برای استقرار مسافران، ایجاد فضای سبز و تأمین روشنایی و آب آشامیدنی بخشی از خدمات زیرساختی اجرا شده در این محوطه تحت مدیریت مجتمع است که همه این زیرساخت ها با همین مبلغ هزینه ورودی های دریافت شده از مسافران ایجاد شده است.

به گفته مدیر این مجتمع تامین امنیت در بخش اموال مسافران با پایش آنلاین و 24 ساعته و همچنین نظارت شبانه روزی کارکنان از پارکینگ مجتمع از جمله اقدامات مهم این مجتمع برای تامین امنیت و رفاه مسافران است که دو اصل مهم در مقصدهای گردشگری هستند که از طریق سرمایه گذار تأمین شد و رضایت گردشگران را درپی داشت.

فریدون رحمانی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه نگاه و توجه ویژه به اشتغال زایی برای بومیان در این منطقه مهم ترین دستاورد این مجموعه سرمایه گذار است، می گوید: در این مجموعه حدود 40 نفر از اهالی منطقه در حال حاضر با حقوق و مزایای قانونی به طور ثابت مشغول کار هستند. علاوه بر آن دست کم 70 نفر از بومیان منطقه به عنوان کسبه مجتمع فعالیت می کنند.70 قایق ران اهل منطقه با مجوز رسمی از مرزبانی و اداره کل بنادر و دریانوردی، در زمان حضور مسافران مثل این روزها مشغول ارائه خدمات تفریحی به مسافران هستند. هیچ هزینه ای هم از این قایق ران ها بابت فعالیت در ساحل مجتمع دریافت نمی شود و اینکه دست کم 200 نفر در این مجتمع به اشکال گوناگون مشغول فعالیت هستند.

به گفته مدیر این مجتمع ایجاد زیرساخت ها و اجرای برنامه های فرهنگی و گردشگری طبیعتا به اعتبارات مالی و بودجه نیاز دارد. بر همین اساس هم دریافت ورودی در ازای ارائه خدمات و توسعه زیرساخت ها شیوه ای مرسوم به شمار میرود که در همه کشورها انجام می شود. در مجتمع ساحلی فرح آباد نیز همین فرآیند وجود دارد. مسافران 10 هزار تومان می پردازند و از محل همین عوارض اعتبارات جاری و عمرانی مجتمع تأمین می شود که به بیان ساده تر تمام درآمدهای حاصل از عوارض 10 هزار تومانی که مسافران در ازای دریافت خدمات می پردازند صرف نگهداری، تأمین امنیت، حقوق کارکنان، اجرای برنامه ها و توسعه زیرساخت هاست. این در حالیست که نرخ مصوب اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری برای طرح مصوب منطقه فرح آباد مبلغ 15 هزار تومان است!

رحمانی در ادامه خاطرنشان می کند: تا کنون حدود 10 میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت ها در این مجتمع هزینه شده است که تمام این مبلغ از محل درآمدهای مجتمع تأمین شد. حتی چهار هکتار زمین در همسایگی مجتمع خریده شد و برای توسعه زیرساخت ها به مجموعه اضافه شده است.

به گفته رحمانی مدت قرارداد این مجتمع 15 ساله است که تقریبا دو سوم آن گذشته و خواه ناخواه پس از انتها قرارداد باید طبق قانون برای مدیریت اینجا از طریق شهرداری فرح آباد تصمیم گیری شود.

اما مهم این است که آن زمان مجموعه ای با کیفیت برای منطقه به جای مانده و ساختار ارائه خدمات نیز به شکل استانداردی در مجموعه ایجاد شده است و هر سرمایه گذاری مدیریت آن را در اختیار بگیرد باید به روال کنونی و با کیفیت مناسب فعالیت را ادامه دهد.

با توجه به اینکه در انتها گزارش قبلی گفته شد پولی که مسافران و شهروندان این روزها در ساحل فرح آباد برای ورود به این محدوده ساحلی می پردازند، طبق قانون و مقررات نباید پرداخته شود. چرا که پشتوانه قانونی ندارد. اما این خبرگزاری طبق رسالت حرفه ای خود برای شفاف شدن موضوع و با توجه به پیگیری های میدانی متوجه شد، روزانه سه الی چهار هزار مسافر در این مجموعه گردشگری پذیرش می شوند که حضور این تعداد مسافر طبیعتا مستلزم برنامه ریزی و هزینه زیادی است تا مسئله ای ایجاد نشود. علاوه بر تأمین زیرساخت ها اعم از آب آشامیدنی و آلاچیق ها و هماهنگی فعالیت های تفریحی، بحث نظافت محوطه و جمع آوری زباله ها به تنهایی یک موضوع مهم و پرهزینه است. باید در نظر داشته باشیم که این مجتمع، طرح سالمسازی دریا نیست که فقط سه یا چهار ماه سال برپا باشد؛ بلکه یک مجموعه گردشگری است که در طول سال از مسافران پذیرایی می کند.

منبع: توریسم آنلاین

به "پشت پرده دریافت عوارض 10 هزارتومانی ساحل فرح آباد آشکارشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشت پرده دریافت عوارض 10 هزارتومانی ساحل فرح آباد آشکارشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید