مراش و بلوبین زنجان پشت سد انتظار اعتبار

به گزارش وبلاگ بهسایا، خبرنگاران/زنجان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: تکمیل سدهای مراش و بلوبین منتظر تامین اعتبار است.

مراش و بلوبین زنجان پشت سد انتظار اعتبار

اسماعیل افشاری در گفت وگو با وبلاگ بهسایا، با تاکید بر اینکه احداث سد برای جلوگیری از هدررفت آب های سطحی در منطقه ها مختلف انجام می گردد، اظهار کرد: ساخت سدهای بزرگ علاوه بر تامین آب شرب، کارکردهای دیگری همانند جلوگیری از بروز سیلاب، تامین آب مورد احتیاج بخش صنعت و حتی در بعضی منطقه ها فراوری برق را نیز به همراه دارد.

وی اضافه کرد: در شهرستان های ماه نشان و ایجرود دو سد بلوبین و مراش با سرجمع مخزن حدود 70 میلیون مترمکعب آب در حال احداث است که برای جلوگیری از سیلاب های فصلی و ذخیره نزولات جوی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و این سد می تواند برای چهار شهر و حدود 220 روستا آب شرب مطمئن تامین کند.

این مسئول ادامه داد: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان زنجان، اعتباری بالغ بر 400 میلیارد تومان به وسیله تسهیلات بانکی برای انتها پروژه های مراش و بلوبین اختصاص یافت که در صورت معین شدن بانک ها، می توان با تزریق اعتبار تخصیص یافته پروژه های بلوبین و مراش را تا دو سال آینده به اتمام رساند.

افشاری توضیح داد: 90 درصد منابع آبی استان در بخش کشاورزی، 6 درصد شرب و 4 درصد در صنایع مصرف می گردد و کاهش بارندگی به ذخیره آب پشت سدها تاثیر گذاشته و شاهد کاهش چشم گیری در ذخیره پشت سدهای استان و حتی سفره های آب زیرزمینی هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان یادآور شد: سالانه تقریباً 100 میلیون اضافه برداشت از سفره های آب زیرزمینی داشتیم اما مصرف سال جاری به 220 میلیون مترمکعب رسیده که تقریباً دو برابر میانگین مصرف سالیانه است و این امر موجبات فرونشست دشت ها و خسارت وارده به زیرساخت ها اعم از راه آهن و جاده ها و ... را فراهم می سازد و امیدواریم که در شرایط خشکسالی با برنامه ریزی و مصرف درست و برداشت حداقل از سفره های آب زیرزمینی، برای نسل های آینده آب مطمئنی تامین گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مراش و بلوبین زنجان پشت سد انتظار اعتبار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراش و بلوبین زنجان پشت سد انتظار اعتبار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید