در مورد چای سفید بیشتر بدانیم!

به گزارش وبلاگ بهسایا، چای سفید از نوشیدنی های خوش طعم و معروف چینی است که مانند سایر انواع چای از گیاه کاملیا سیننسیس به دست می آید. در ادامه بیشتر با این چای آشنا خواهید شد.

در مورد چای سفید بیشتر بدانیم! چای سفید از نوشیدنی های خوش طعم و معروف چینی است که مانند سایر انواع چای از گیاه کاملیا سیننسیس به دست می آید و اگرچه در میان ما ایرانی ها کمتر شناخته شده اما خواص چای سفید، پیشینه تاریخی آن و مزه فوق العاده اش باعث شده در کشور چین به عنوان یکی از بهترین انواع چای فراوری و مصرف شود.

چای سفید چیست؟نام چای سفید از موهای سفید و نقره ای جوانه های باز نشده گیاه چای گرفته شده است.

این چای اولین بار در دوران سلسله تانگ فراوری شد و در دوره سلسله سونگ به دلیل طعم منحصر به فردش به عنوان نوشیدنی سلطنتی انتخاب و به نام چای امپراطور به معروفیت رسید.

چای سفید هر بهار به شیوه سنتی در منطقه شمالی فوجیان چین برداشت می شود، این چای از جوانه و برگ های جوان گیاه چای به دست می آید و برخلاف دیگر انواع چای در فرایند آماده سازی آن از گرمایش یا

اکسیداسیون استفاده نمی شود، به همین دلیل به عنوان چایی که کمترین فراوری روی آن اجرا شده شناخته شده است.

رنگ چای سفید زرد کم رنگ است و عطر با طراوتی دارد که با بوی برگ چای تازه که در چای سبز احساس می شود متفاوت می باشد.

طعم چای سفید برخلاف انواع دیگر چای به تلخی نمی زند و اگرچه انواع مختلف آن طعم خاص خودشان را دارند اما اغلب مزه کره ای تا میوه ای و شیرین در آن وجود دارد و گاهی از طعم های گلی لطیف همچون یاسمن، گل داودی و نیلوفر آبی هم در آن استفاده می شود.

خواص چای سفیدویژگی های چای سفید تنها به طعم و عطر آن محدود نمی شود و خواص خارق العاده اش بر محبوبیت آن افزوده است.

همان طور که اشاره شد چای سفید نسبت به سایر انواع چای کمتر فراوری شده، به همین دلیل محتوای فلاونوئیدهای آنتی اکسیدانی موجود در آن - مانند پلی فنول ها و کاتچین - نسبت به دیگر انواع چای بیشتر است و به دلیل خاصیت ضد میکروبی قوی از بدن در برابر بسکمک از بیماری ها محافظت می کند.

برخی خواص چای سفید عبارتند از:

* این چای خوشمزه خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد، پلی فنول های موجود در آن با رادیکال های آزاد در بدن مقابله کرده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهند.

* نوشیدن چای سفید از پیری زودرس جلوگیری می کند و با متوقف کردن فعالیت آنزیم های تجزیه کننده الاستین و کلاژن چین و چروک پوست را کاهش داده و به جوانسازی پوست کمک می کند.

* فلاونوئیدهای موجود در چای سفید به کاهش فشار خون بالا و بهبود چربی خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

* استفاده موضعی از چای سفید با آسیب ناشی از اشعه ماورا بنفش که از عوامل بروز پیری زودرس می باشد مقابله می کند.

* نوشیدن چای سفید علائم شایع دیابت از جمله تشنگی شدید را کاهش داده و اثر مثبت روی تحمل گلوکز و کاهش سطح گلوکز پلاسما دارد.

چای سفید چقدر کافئین دارد؟مقدار محتوای کافئین موجود در انواع مختلف چای از مواردی است که باید به آن توجه زیادی داشت.

همان طور که می دانید تمام انواع چای به دست آمده از گیاه چای - از جمله چای سفید - دارای مقادیری کافئین هستند اما کافئین موجود در چای سفید از همه کمتر است.

به طور میانه در هر فنجان چای سفید 15 تا 20 میلی گرم کافئین وجود دارد که در مقایسه با چای سیاه که 50 میلی گرم و قهوه که بین 60 تا 150 میلی گرم می باشد بسیار کمتر بوده و برای افراد حساس به کافئین گزینه ایده آل تری محسوب می شود.

مضرات چای سفید چیست؟اگرچه عوارض جانبی و احتمالی چای سفید - به دلیل کافئین کمتر - نسبت به سایر انواع چای کمتر است اما نباید در مصرف چای سفید زیاده روی کرد زیرا:

* مصرف بیش از حد چای سفید در افرادی که به کافئین حساس هستند ممکن است باعث سردرد، اسهال و حتی مسائل قلبی شود.

* فلاونوئیدهای موجود در چای سفید ممکن است به آهن غیر هم که معمولا در لبنیات، مکمل های آهن و گیاهان یافت می شود چسبیده و مانع جذب آن در بدن شود، توصیه می شود از مصرف این مواد غذایی همراه چای سفید اجتناب کنید

منبع: راسخون

به "در مورد چای سفید بیشتر بدانیم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در مورد چای سفید بیشتر بدانیم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید