از واکسیناسیون 56 درصدی دانش آموزان خراسان جنوبی تا معضل کمبود نیروی آموزشی

به گزارش وبلاگ بهسایا، خبرنگاران/خراسان جنوبی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به مشکل چندین ساله کمبود معلم در استان، گفت: بیش از 56 درصد دانش آموزان استان دز اول واکسن را دریافت نموده اند.

از واکسیناسیون 56 درصدی دانش آموزان خراسان جنوبی تا معضل کمبود نیروی آموزشی

محمد علی واقعی، امروز پنج شنبه 22 مهر در جمع کارکنان این اداره کل اظهار کرد: دانش آموزان شهرستان بشرویه با ثبت رکورد 72 درصدی، دربین دانش آموزان استان پیشتاز واکسیناسیون هستند.

به گزارش وبلاگ بهسایا، وی با اشاره به برگزاری کلاس های درس، به ویژه در پایه های اول و دوم، به سه شکل حضوری حد اقل یک روز درهفته و با رعایت پروتکل های بهداشتی، مجازی و ترکیبی، توضیح داد: کلاس درس قریب 50 هزار دانش آموز مدارس روستایی و عشایری در 1475 مدرسه با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری های اجتماعی، به صورت حضوری برگزار می گردد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه آموزش و پرورش خراسان جنوبی، در مورد حضوری و یا غیر حضوری بودن کلاس ها، تابع دستورالمعل های وزارت و ستاد مبارزه با کرونا در دو سطح ملی و استانی است، اعلام کرد: در مدارس شهری هم دانش آموزان پایه های اول و دوم حد اقل یک روز در مدارس به منظور برطرف اشکال و آشنایی با محیط مدرسه با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی حاضر می شوند.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه دروس عملی هنرجویان هنرستان های استان هم با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری های اجتماعی به صورت حضوری برگزار می گردد، توضیح داد: مدیران موظفند در فرایند ضدعفونی کلاس های درس و محیط هایی که دانش آموزان ارتباط مستقیم با آن ها دارند، قبل و بعد حضور دانش آموزان نظارت دقیق و کامل نمایند.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی، کمبود نیروی انسانی را یکی از چالش های مهم برشمرد و اعلام نمود: بهعلت مشکل کمبود معلم راه های جایگزینی از قبیل جذب 287 نفر به وسیله دانشگاه فرهنگیان، استخدام پیمانی 219 نفر به وسیله ماده 28، 59 سرباز معلم و 65 پیشکسوت اجرا شده است.

وی با بیان اینکه علی رغم جذب 500 نفر نیرو از طرق مختلف همچنان کمبود نیروی انسانی مهم ترین دغدغه خادمین آموزش و پرورش استان است، اظهار کرد: رشد 250 درصدی آمار پیشکسوتان و بازنشستگان تا اول مهر امسال هم به این مسأله دامن زده و این رقم تا خاتمه سال تحصیلی افزایش می یابد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اعلام کرد: بعلاوه به کارگیری شاغلین به صورت حق التدرسی را داریم و مدارسی که تعداد دانش آموزان آن ها کم بوده است را با هم ادغام نموده ایم که یعنی به ازای هر 32 نفر دانش آموز یک معلم باشد تا بتوانیم این مشکل را به صورت موقت برطرف کنیم.

وی اعلام کرد: با وجود تمام این مسائل مدارسی که در منطقه ها مرزی و عشایری هستند حتی با سه نفر دانش آموز هم دایر بوده و به هیچ وجه تعطیل نخواهند شد.

وی از تعدیل نیروهای اداری و اولویت دادن به مدیر و معلم و در درجه دوم قرار گرفتن معاون برای کیفیت بخشی به مباحث آموزشی، به عنوان راه حل دیگر خادمین آموزش و پرورش و به منظور برخورداری تمام کلاس ها از معلم اختصاصی اطلاع داد و اضافه کرد: حتی در بعضی مدارس معاونین متناسب با رشته و کلاس خود، تدریس هم می نمایند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به وجود 90 کلاس خالی در استان، یادآور شد: طرح خرید خدمات آموزشی در استان در حال برگزاری است و فراخوان آن به صورت قانونی اعلام و ثبت نام ها اجرا شده است و این کلاس ها با سهمیه خرید خدمات آموزشی پر خواهند شد.

عدم تناسب استخدامی با جمعیت بازنشسته و طی راستا برطرف کمبود معلم

وی عدم تناسب استخدامی با جمعیت بازنشسته را مهم ترین علت به وجود آمدن این چالش دانست و اعلام کرد: درست است که خراسان جنوبی مانند بعضی از استان های دیگر از جمعیت کمتری برخوردار است، اما پراکندگی جمعیت و مرزی بودن منطقه ها استان، احتیاج به نگاه ویژه تری دارد که ضرورت دارد وزارت آموزش و پرورش به این نکات توجه کند.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به افزایش 162 نفری استخدامی پیمانی ماده 28 در امسال و پس از رایزنی های فراوان با وزارت، اعلام کرد: در حال حاضر سهمیه استخدام پیمانی ماده 28 استان 370 نفر است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان این که برای استخدامی به وسیله ماده 28 هیچگونه مسئله ای نیست و اگر به تعویق افتاده است به علت شیوع کرونا بوده که براساس اطلاعات واصله در چند ماه دیگر برگزار خواهد شد؛ گفت: در راستا برطرف کمبود معلم ضرورت دارد نمایندگان مردم در مجلس، استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم حمایت نمایند و رایزنی هایی داشته باشند.

واقعی یادآور شد: تنها راه مرتفع شدن مشکل کمبود معلم در خراسان جنوبی، مشارکت مسئولان و ارائه راه حلهای برای طولانی مدت است چرا که طرح های جایگزین موقتی بوده و باعث می گردد برای سال تحصیلی بعد با مسائل عدیده ای روبه رو شویم، به همین دلیل استخدام رسمی می تواند برای همواره به این مسائل خاتمه داده و مدارس که پایگاه اصلی فرهنگ و تربیت هستند، بی معلم نباشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "از واکسیناسیون 56 درصدی دانش آموزان خراسان جنوبی تا معضل کمبود نیروی آموزشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از واکسیناسیون 56 درصدی دانش آموزان خراسان جنوبی تا معضل کمبود نیروی آموزشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید