ثبت ملی بزرگترین درخت گردو

به گزارش وبلاگ بهسایا، بزرگترین درخت گردوی ایران در یارود الموت، استان قزوین در لیست میراث طبیعی ملی به ثبت رسید.

ثبت ملی بزرگترین درخت گردو

پس از آنکه درخت سرو ابرکوه به عنوان کهنسال ترین درخت ایران ثبت ملی شد، در لیست میراث طبیعی و ملی، کرفس کوهی از استان چهارمحال و بختیاری نیز در این لیست ثبت شد حتی برای آن نیز حریمی را معین کردند اما این بار بزرگترین درخت گردوی ایران با قدمت 550 سال درحالی در لیست آثار طبیعی ملی به ثبت رسید که پیشتر درخت گردوی کمان رستم با 1300 سال قدمت در شهمیرزاد استان سمنان در لیست آثار معنوی ایران ثبت شده بود که به نظر می رسد دفتر ثبت آثار تاریخی با ثبت چنین پرونده هایی و یا حتی بیشتر در حوزه ثبت میراث ناملموس، فعال تر از لیست بناهای تاریخی و حریم آنها عمل می نماید.

فرهاد نظری مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی در خبر روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی اعلام نموده است که درخت گردوی یارود الموت با اینکه از قدمت 550 ساله برخوردار است اما بزرگترین درخت گردوی ایران محسوب می گردد. الموت منطقه ای است با آب و هوای خوش که از نظر گردشگری و کشاورزی دارای اهمیت زیادی است. در حال حاضر نیز یکی از مهم ترین وی ژگی این منطقه، وجود بزرگترین درخت گردوی ایران در یارود الموت است.

آنطور که نظری معتقد است، وجود این درختان میراث معنوی شهر محسوب می گردد و به نوعی به جاذبه های گردشگری استان قزوین یاری می نمایند.

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر

به "ثبت ملی بزرگترین درخت گردو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت ملی بزرگترین درخت گردو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید