به نوشابه بگو نه!

به گزارش وبلاگ بهسایا، نوشابه های گازدار به علت میزان بسیار زیاد قند و رادیکال های آزادی که دارند. موجب آسیب به بافت های بدن، چاقی و اضافه وزن، ابتلا به دیابت و پیشرفت عوارض و مسائل ناشی از آن می شوند.

به نوشابه بگو نه!

به نوشابه بگو نه!

نویسنده: احمد حیدری

آیا نوشابه در لیست خرید خانواده ی شما قرار گرفته است؟ آیا هنگام خرید مواد غذایی در فروشگاه نوشابه های رژیمی را انتخاب می کنید؟

اگر تصور می کنید نوشابه های رژیمی کم ضررتر هستند، باید بدانید مصرف هر نوع نوشابه ی گازدار صرف نظر از اندازه کالری و نوع شیرین نماینده ی آن می تواند به بدن آسیب برساند و سیستم ایمنی را ضعیف کند. باور ندارید؟ پس مطلب زیر را بخوانید!

اضافه وزن، چاقی و دیابت

نوشابه های گازدار به علت اندازه بسیار زیاد قند و رادیکال های آزادی که دارند. موجب آسیب به بافت های بدن، چاقی و اضافه وزن، ابتلا به دیابت و پیشرفت عوارض و مسائل ناشی از آن می شوند.

شیرین نماینده های مصنوعی

برخی ها تصور می نمایند تنها نکته ی منفی مصرف نوشابه های گازدار قند زیاد و کالری بالای آن است. به همین دلیل از نوشابه های گازدار رژیمی استفاده می نمایند. در حالی که آنالیز ها نشان داده است نوشابه های رژیمی هم با اضافه وزن ارتباط دارند. نتیجه ی یک مطالعه نشان داده است که سلولهای بدن در پاسخ به هر طعم شیرین نسبت به ذخیره ی چربی و کربوهیدرات اقدام می نمایند و این مسأله موجب گرسنگی بیشتر می گردد. بعلاوه شیرین نماینده ها ترشح انسولین را بیشتر می نمایند و در نتیجه توانایی بدن برای سوزاندن چربی کاهش پیدا می نماید. حقیقت تلخ دیگر آن است که تأثیر مصرف نوشابه های رژیمی بر کاهش وزن از نظر علمی به اثبات نرسیده است!

بطری های پلاستیکی

ضررهای نوشابه های گازدار رژیمی و غیررژیمی تنها به قند زیاد، رادیکال های آزاد و اسید فسفریک موجود در آن ها محدود نمی گردد. حتی بطری های پلاستیکی نوشابه هم برای سلامت مضر هستند و می توانند ما را بیمار نمایند. این بطری، نوعی ماده ی شیمیایی سمی موسوم به بیسفنول A یا BPA دارد که می تواند از بطری به نوشابه و پس از مصرف نوشابه به بدن ما وارد گردد. آنالیز ها نشان داده است که BPA با تعداد زیادی از بیماری ها از جمله نقص سیستم ایمنی بدن ارتباط دارد. کارشناسان بهداشت توصیه می نمایند از بچه ها در برابر تماس با محصولات حاوی این ماده، به ویژه محصولاتی که هر روز استفاده می شوند محافظت کنید.

سوء تغذیه

افرادی که به جای نوشیدنی های سالم مانند شیر کم چرب و آبمیوه ی طبیعی، نوشابه های گازدار می خورند محتمل است به اندازه کافی ویتامین A، کلسیم و مهمیم دریافت ننمایند. اسید فسفریک موجود در نوشابه های گازدار موجب برداشت کلسیم و مهمیم از بافت های بدن می گردد و اندازه این مواد مغذی را در بدن کاهش می دهد. کلسیم و مهمیم به کارکرد بهتر و تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می نمایند. آنالیز های نشان داده احتمال ابتلا به پوکی استخوان در افرادی که زیاد نوشیدنی گازدار مصرف می نمایند، بیشتر است و پوکی استخوان در آن ها زودتر آغاز می گردد.

وقتی نوشابه می خورید چه اتفاقی می افتد؟

* 10 دقیقه بعد

ده قاشق چایخوری شکر وارد بدن تان می گردد. می دانید چرا با وجود خوردن این حجم شکر دچار استفراغ نمی شوید؟

چون اسید فسفریک، کمی طعم آن را می گیرد و شیرینی اش را خنثی می نماید.

* 20 دقیقه بعد

قند خون تان بالا می رود و به ترشح ناگهانی و یک جای انسولین منجر می گردد. کبدتان آغاز می نماید به تبدیل قند به چربی، تا قند خون بیشتر از این بالا نرود.

* 40 دقیقه بعد

حالا دیگر جذب کافئین کامل شده، مردمک های تان گشاد می گردد. فشار خون تان بالا می رود و در پاسخ به این حالت کبدتان قند را به داخل جریان خون رها می نماید. گیرنده های آدنوزین مغز حالا بلوک می شوند تا از احساس خواب آلودگی جلوگیری نمایند.

* 45 دقیقه بعد

ترشح دوپامین افزایش پیدا می نماید و مراکز خاصی در مغز که حالت سرخوشی ایجاد می نمایند، تحریک می شوند. این همان مکانیسمی است که در مصرف هرویین به ایجاد سرخوشی منجر می گردد.

* 60 دقیقه بعد

اسید فسفریک موجود در نوشابه، داخل روده ی کوچک به کلسیم، مهمیم و روی می چسبد. متابولیسم بدن افزایش پیدا می نماید. اندازه بالای قند خون و شیرین نماینده های مصنوعی، دفع هرچه بیشتر کلسیم را به وسیله ادرار باعث می شوند.

کافیین در نقش یک داروی ادرارآور وارد عمل می گردد. حالا دیگر کلسیم، مهمیم و روی که قرار بود جذب بدن گردد، بیش از پیش به وسیله ادرار دفع می گردد و به همراه آن مقادیر زیادی آب، سدیم و دیگر الکترولیت ها هم از دست می رود.

* و بالاخره...

کم کم آن غوغایی که در بدن تان ایجاد شده بود فروکش می نماید و نوبت به افت قند می رسد. در این مرحله یا خیلی حساس و تحریک پذیر می شوید یا خیلی کرخت و بی حال. حالا دیگر تمام آن آبی را که به وسیله نوشابه وارد بدن خود نموده بودید، دفع نموده اید، آبی که می شد به جای اسید، کافیین و شکر، حاوی مواد مفیدی برای بدن تان باشد.

تا چند ساعت بعد اثر کافیین هم از بین می رود و شما هوس یک نوشابه ی دیگر می کنید!

منبع: نشریه 7 روز زندگی شماره 126

منبع: راسخون

به "به نوشابه بگو نه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به نوشابه بگو نه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید