انتخابات آمریکا: بایدن 264-ترامپ 214، بایدن در پنسیلوانیا، جورجیا و نوادا پیشتازی می نماید

به گزارش وبلاگ بهسایا، شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وارد مرحله حساسی شده است. امروز آدینه به وقت تهران هم شمارش در ایالت های سرنوشت ساز ادامه دارد و یک پیروزی دیگر برای دموکرات ها در یک ایالت حساس مانند نوادا یا جورجیا می تواند جو بایدن را به کاخ سفید برساند. رقابت در این ایالتها با پیشتازی اندک بایدن پیش می رود و از شانس دونالد ترامپ کاسته شده است و جهت کوتاه تر و هموارتری مقابل بایدن دیده می گردد.

انتخابات آمریکا: بایدن 264-ترامپ 214، بایدن در پنسیلوانیا، جورجیا و نوادا پیشتازی می نماید

آخرین به روز رسانی: 21:50 آدینه

به گزارش وبلاگ بهسایا، بر اساس اعلام مقام های انتخاباتی آمریکا، بیش از 100 میلیون نفر از مردم آمریکا تا پیش از سوم نوامبر (روز اصلی انتخابات) به صورت پستی یا زودهنگام و در مراکز قرار داده شده، رای خود را به صندوق انداختند و روز سه شنبه نیز میلیون ها تن دیگر به پای صندوق های رای رفتند، به طوری که انتخابات سال جاری در 120 سال اخیر از نظر حضور واجدان شرایط رای دهی، رکورد شکست.

روز سه شنبه با توجه به تفاوت ساعتی در ایالات مختلف آمریکا از شرق تا غرب و قوانین مختلف انتخاباتی در ایالات مختلف، مراکز رای گیری کم کم بسته شدند و نتایج انتخابات به صورت تدریجی اعلام می گردد که حاصل حجم بالایی از آرای پستی است. هر نامزد برای پیروزی در انتخابات به 270 رای الکترال احتیاج دارد.

هنوز شمارش آرای انتخاباتی در ایالت های نوادا، پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، جورجیا و آلاسکا به اتمام نرسیده است. به گفته یکی از مقام های ایالت جورجیا، حدود 10 هزار رای هنوز شمارش نشده است و انتظار نمی رود به زودی نتیجه اعلام گردد. نتیجه این ایالت برای بایدن حیاتی است.

شرایط شمارش آرا در ایالت های تاثیرگذار به جامانده:

در همین حال، کمپین انتخاباتی ترامپ و شخص وی با طرح شکایتی در دادگاه و در توییتر خواهان متوقف شدن شمارش آرا شده اند. تیم او تاکید دارد که دسترسی برای نظارت از زمان شروع و حین شمارش آرا فراهم نبوده است. بایدن و تیم او اما می گویند تمام آرا باید شمارش شوند.

تیم انتخاباتی ترامپ همچنین با طرح ادعاهایی همانند شکایت در ایالت میشیگان، در پنسیلوانیا، ویسکانسین و جورجیا طرح دعوی نموده است تا جلوی شمارش آرای انتخابات را بگیرد.

آرای سرنوشت ساز

گرچه تکلیف آرای نوادا هنوز معین نیست اما انتظار می رود آرای آن به بایدن برسد. آلاسکا هم در ردیف پیروزی های ترامپ قرار می گیرد. بدین ترتیب تعداد آرای الکترال بایدن مقابل ترامپ، 270 به 217 می گردد. این به معنای پیروزی برای بایدن است. شرایط در جورجیا و کارولینای شمالی هنوز روشن نیست. بایدن در جورجیا با 1097 رای پیشتاز است. سرنوشت 20 رای الکترال پنسیلوانیا هم که بایدن در آن اندکی پیشتازی دارد، همچنان نامعلوم مانده است.

آلاسکا (با 3 رأی الکترال) - نوادا (با 6 رأی الکترال) - جورجیا (16 رأی الکترال) - کارولینای شمالی (15 رأی الکترال) - پنسیلوانیا (20 رأی الکترال)

نقشه زیر هم تازه ترین تحولات از شمارش آرای انتخابات را به تصویر می کشد.

نامزدهای انتخابات تا به امروز به صورت زیر ایالت ها را از آن خود نموده اند:

ترامپ: کنتاکی (رای الکترال 8)، اوکلاهاما (7)، تنسی (11)، وست ویرجینیا (5)، آرکانزاس (6)، می سی سی پی (6)، آلاباما (9)، کارولینای جنوبی (9)، ایندیانا (11)، وایومینگ (3)، داکوتای جنوبی (3)، داکوتای شمالی (3)، لوئیزیانا (8)، نبراسکا (4)، کانزاس(6)، میسوری (10)، آیداهو (4)، یوتا(6)، اوهایو (18)، مونتانا (3)، آیووا (6)، فلوریدا (29)، تگزاس(38)، مین (1)

بایدن: ورمونت (3)، مریلند (10)، نیوجرسی (14)، ماساچوست (11)، واشنگتن دی سی (3)، دلاور (3)، ویرجینیا (13)، ایلینوی (20)، کنتیکت (7)، رودآیلند (4)، نیویورک (29)، نیومکزیکو (5)، کلورادو (9) نیوهمپشایر (4) ایالت واشنگتن (12)، اورگان (7)، کالیفرنیا (55)، هاوایی (4)، مینه سوتا(10)، نبراسکا (1)، مین (3)، آریزونا (11)، ویسکانسین (10) ، میشیگان (16)

از پنج رای الکترال ایالت نبراسکا، 4 رای به ترامپ و یک رای به بایدن رسید؛

ایالت آریزونا که در انتخابات 2016 به ترامپ رسیده بود، این بار به دست بایدن افتاد؛

ترامپ تنها یکی از چهار رای الکترال ایالت مین را گرفت؛

ایالت ویسکانسین در انتخابات 2016 به ترامپ رسید و این بار در کنترل بایدن نهاده شد؛

میشیگان هم در 2016 در کنترل ترامپ بود که این بار به بایدن رسید؛

گرچه نظرسنجی های پیش از انتخابات، پیروزی آسانی را برای جو بایدن متصور می شدند، اما رقابت بسیار نزدیک پیش می رود.

با توجه به اینکه شمارش در ایالت های پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، جورجیا، نوادا و آلاسکا هنوز تکمیل نشده است و ترامپ هنوز هم فرصت پیروزی در انتخابات را دارد، بعید نیست نتیجه انتخابات 2016 که با پیروزی ترامپ همراه شد هم تکرار گردد.

در انتخابات 2016 ترامپ 306 رای الکترال و رقیب دموکراتش هیلاری کلینتون 232 رای را به دست آورده بود. چهار سال پیش نظرسنجی های پیش از انتخابات بر پیروزی کلینتون دلالت داشتند اما این ترامپ بود که با وجود رای مردمی کمتر، رای الکترال بیشتری را از آن خود کرد و در انتخابات پیروز شد همانند آنچه در سال 2000 افتاد و جورج بوش توانست با کسب 537 رای بیشتر در ایالت فلوریدا از ال گور، کاندیدای دموکرات، با رای دیوان عالی و به دست آوردن آرای الکترال بیشتر، رییس جمهور آمریکا گردد.

در ایالات متحده، نامزد ریاست جمهوری با اکثریت آرایی که در روز انتخابات به دست می آورد، پیروز نمی گردد بلکه این آرای الکترال هستند که رییس جمهور را معین می نمایند و هر نامزدی که دست کم 270 الکترال کالج از مجموع 538 رای الکترال را به دست آورد، رییس جمهور خواهد بود.

هر ایالت بر اساس جمعیتش دارای تعداد معینی رای الکترال است که هر یک از دو نامزد می توانند با پیروزی نسبی در هر ایالتی، تمام آرای الکترال آن ایالت را از آن خود نمایند. البته نسبت جمعیت هر ایالت با تعداد آرای الکترال آن متناسب نیست، به این معنی که ایالت کالیفرنیا با جمعیت حدود 40 میلیون نفر (در سال 2020) دارای 55 رای الکترال است (حدودا به ازای هر 730 هزار نفر یک رای الکترال) اما ایالتی همچون وایومینگ با جمعیت تقریبی 580 هزار نفر سه رای الکترال دارد (حدودا به ازای هر 193 هزار نفر یک رای الکترال).

این دو موضوع یعنی اینکه یک نامزد با پیروزی فرضی 51 درصد آرای مردمی در مقابل 49 درصد آرای رقیبش، تمام آرای الکترال آن ایالت را از آن خود می نماید و نیز رعایت نشدن تناسب جمعیتی در اختصاص آرای الکترال به ایالت ها باعث شده تا رای گیری الکترال دارای یک عیب عظیم باشد و آن این است که به دست آوردن رای اکثریت در انتخابات الزاما به معنی پیروزی نهایی نیست و این جمعیت اقلیت (الکترال کالج هر ایالت) هستند که تصمیم نهایی را برای اکثریت می گیرند؛ امری که موجب می گردد تا به سختی گفت کاخ سفید نماینده اراده مردم آمریکاست. پنج مرتبه در سال های 1824، 1876، 1888، 2000 و 2016 برنده بیشترین آرای مردمی با پیروز نهایی انتخابات متفاوت بوده است.

در زیر تقسیم جغرافیایی ایالتهای دموکرات (آبی) و جمهوری خواه (قرمز) پس از انتخابات سال 2016 نمایش داده شده است:

در شرایطی که بحث و جدل های انتخاباتی بالا گرفته است، بایدن به پیروزی امید دارد. در همین حال دونالد ترامپ هم در توییتی دموکرات ها را به کوشش برای سرقت آرا متهم نموده است. او در واشنگتن در جمع حامیانش گفت: من با اعلام آرای پستی، دادگاه را پیش بینی می کردم. ما این انتخابات را بردیم، هدف ما در حال حاضر تضمین این پیروزی است، ما می خواهیم قانون اجرا گردد، به دیوان عالی می رویم و می خواهیم رای گیری خاتمه یابد. تا آنجا که به من مربوط است ما پیروزیم.

بایدن پس از اظهارات ترامپ در تشکیک صحت نتیجه انتخابات در سخنانی گفت: باید تک تک آرا شمرده گردد. ما زیر بار زورگویی نمی رویم و تسلیم نمی شویم و مطمئن هستم پیروز بیرون خواهیم آمد اما این پیروزی من به تنهایی نیست بلکه پیروزی مردم آمریکاست.

بایدن هم چنین در تازه ترین توییت خود نوشته است: شکی ندارم که پیروز انتخابات خواهم شد. مردم آمریکا نظرشان را گفته اند و انتخابشان را انجام داده اند بنابراین باید همه آرا خوانده گردد. شکی نداریم که پیروز انتخابات معرفی خواهیم شد. از همه می خواهم شکیبای شان را حفظ نمایند. دموکراسی گاهی به هم ریخته است، ضروری است مردم شکیبا باشند، نتایج وقتی تمام آرا شمرده گردد اعلام خواهد شد و این معنی دموکراسی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "انتخابات آمریکا: بایدن 264-ترامپ 214، بایدن در پنسیلوانیا، جورجیا و نوادا پیشتازی می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخابات آمریکا: بایدن 264-ترامپ 214، بایدن در پنسیلوانیا، جورجیا و نوادا پیشتازی می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید