آیا می دانید تخم هندوانه چه خواص و فواید فراوانی برای بدن دارد؟

به گزارش وبلاگ بهسایا، تخم خندوانه یکی از آجیل های پر هوادار است که آن را ابتدا خشک نموده و سپس به شکل خام یا بو داده و نیز گاهی به صورت پودر شده از آن استفاده می نمایند. در این مقاله به خواص تخم هندوانه برای پیشگیری از بیماری ها و حفظ سلامت بدن پرداخته شده است.

آیا می دانید تخم هندوانه چه خواص و فواید فراوانی برای بدن دارد؟

معرفی خواص تخم هندوانه

تخم هندوانه به علت این که از مواد معدنی و مغذی مانند، مس، سلنیوم، روی، منیزیم، آهن، پتاسیم، پروتئین ها مفید، انواع ویتامین ها، اسید های چرب امگا 3 و امگا 6 و ... بهره می برد، خواص بی نظیری برای حفظ سلامت بدن و درمان بیماری ها دارد. در ادامه مهمترین خواص تخم هندوانه برای سلامت بدن توضیح داده شده است:

1. تنظیم و کنترل دیابتاز خواص ارزشمند دانه های هندوانه می توان به کنترل کردن سطح قند خون و دیابت اشاره نمود. در حقیقت منیزیم موجود دراین دانه ها به طور مستقیم بر روی متابولیسم کربوهیدرات های مؤثر بر قند خون اثر می گذارد.

2. تقویت مو وجود مقادیر بالای منیزیم و روی در تخم هندوانه باعث می گردد که این ماده غذایی توانایی پیشگیری از شنمایندگی، ریزش مو و نیز تقویت فولیکول های مو را دارا باشد. بعلاوه این ماده باعث افزایش رشد موی سر و حفظ زیبایی آن می گردد.

3. ماده ای برای مبارزه با کبد چرباز خواص این ماده غذایی می توان به خاصیت آن در تقویت کبد اشاره نمود. این ویژگی به علت برخوردار بودن از اسید های چرب امگا 3 و امگا 6 به وجود آمده است. تخم هندوانه بعلاوه با سم زدایی و پاک سازی این ارگان بدن به درمان بیماری کبد چرب یاری می نماید.

4. یاری به سلامت قلبتخم هندوانه با پایین آوردن سطح کلسترول در خون از عارضه نارسایی قلبی جلوگیری به عمل می آورد. بعلاوه منیزیم و روی موجود در آن با تنظیم فشار خون، به عملکرد طبیعی قلب یاری می نمایند.

5. تقویت مغز و حافظهبررسی های نشان داده شده است که منیزیم موجود در تخم هندوانه به تقویت حافظه، جلوگیری از پیری و بهبود سطح یادگیری افراد یاری شایانی می نماید.

6. افزایش انرژی در بدنوجود مواد مغذی در دانه های هندوانه از جمله آهن، روی و ویتامین باعث افزایش سطح انرژی در بدن و برطرف خستگی خواهد شد چرا که کالری مورد احتیاج برای فعالیت های روزانه را فراهم نموده و بعلاوه ماده ای سودمند برای تقویت بدن است.

7. یاری به جوانسازی و زیبایی پوستوجود اندازه بالای منیزیم موجود در تخم هندوانه باعث می گردد تا با افزایش سطح کلاژن سازی، از پیری زودرس پوست جلوگیری به عمل بیاید. بعلاوه، وجود این عنصر در تخم هندوانه باعث شده تا این دانه بتواند در درمان آکنه و جوش صورت نیز بسیار موثر ظاهر گردد. بعلاوه چربی های مفید در تخم هندوانه به از بین بردن چین و چروک و نیز جوانسازی پوست یاری شایانی می نماید. از دیگر خواص تخم هندوانه یاری به آبرسانی پوست بوده و از آن می توان به عنوان یک مرطوب نماینده و نرم نماینده طبیعی پوست استفاده کرد.

8. یاری به تقویت سیستم ایمنی بدنتخم هندوانه دارای اندازه زیادی از آهن، ویتامین B و دیگر مواد معدنی حیاتی است. این مواد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد.

9. تأثیر بر قدرت باروری در مردانیکی از مواد معدنی مهم در بدن انسان به ویژه آقایان که کمبود آن باعث کاهش قدرت باروری در آنان می گردد، روی به شمار می آید. این ماده به طرز قابل توجهی در تخم هندوانه یافت می گردد و باعث بالا رفتن کیفیت اسپرم در مردان خواهد شد.

10. یاری به پیشگیری از سفید شدن مووجود مس فراوان در تخم هندوانه باعث ایجاد ملانین در بدن شده و به پیشگیری از سفید شدن زودرس موی سر یاری می نماید.

11. پیشگیری از پوکی استخوانوجود مواد معدنی مفید برای تقویت استخوان مانند منیزیم، آهن، پتاسیم و منگنز در تخم هندوانه باعث شده تا این ماده غذایی در استحکام استخوان ها و افزایش توده استخوانی بسیار مؤثر واقع گردد. در نتیجه، مصرف روزانه تخم هندوانه خطر ابتلا به پوکی استخوان زودرس را کاهش خواهد داد.

12. تقویت سیستم عصبیاز جمله مواد مهم در بدن که برای پیشگیری از ضعف اعصاب اهمیت فوق العاده دارد، ویتامین B، فولات، تیامین و ریبوفلاوین است. این مواد به وفور در تخم هندوانه یافت شده و می تواند به تنظیم متابولیسم بدن و بهبود عملکرد سیستم عصبی یاری می نمایند.

13. یاری به سلامت چشم هاهمانگونه که می دانید ویتامین A برای سلامت چشم ها ماده ای مؤثر است. وجود این ویتامین به همراه ویتامین C موجود در تخم هندونه برای حفظ سلامت چشم ها مفید بوده و از زردی، ضعف اعصاب بینایی، خشکی چشم، آب سیاه و سایر بیماری های چشمی پیشگیری می نماید.

14. یاری به هضم غذا و سیستم گوارشوجود مواد مفید در تخم هندوانه مانند منیزیم علاوه بر پاک سازی روده ها، به فعال کردن آنزیم های جذب نماینده مواد مغذی در بدن نیز یاری شایانی می نمایند. ذکر این نکته ضروری است که کمبود منیزیم در بدن، تجزیه و هضم غذا و به طور کلی گوارش را دچار مشکل می نماید.

موارد احتیاط مصرفبرای تخم هندوانه موارد احتیاط برای مصرف خاصی ذکر نشده اما به دو نکته در این رابطه باید توجه گردد:

تخم هندوانه نباید تحت حرارت بسیار بالا قرار گیرد چرا که باعث ایجاد سموم مضر در این ماده غذایی ارزشمند خواهد شد.

زیاده روی در مصرف این ماده غذایی نیز صحیح نیست چرا که کالری بالا در آن می تواند موجب اضافه وزن گردد

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "آیا می دانید تخم هندوانه چه خواص و فواید فراوانی برای بدن دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا می دانید تخم هندوانه چه خواص و فواید فراوانی برای بدن دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید