تنها 42 هزار میلیارد از کسری بودجه 150 هزار میلیارد تومانی تامین شد، تامین 62 هزار میلیاردی تا خاتمه شهریور

به گزارش وبلاگ بهسایا، خبرنگاران: از آنجا طبق برآوردها بودجه سالجاری حدود 150 هزار میلیارد تومان کسری دارد، تا به امروز بیش از 42 هزار و 500 میلیارد تومان آن به وسیله انتشار اوراق تامین شده است. همچنین، طبق گفته رئیس مرکز مدیریت بدهی ها و دارایی های اقتصادی عمومی خزانه داری کشور تا انتها شهریور معادل 60 هزار میلیارد تومان از هزینه های بودجه هم به صورت نقدی تامین خواهد شد.

تنها 42 هزار میلیارد از کسری بودجه 150 هزار میلیارد تومانی تامین شد، تامین 62 هزار میلیاردی تا خاتمه شهریور

به گزارش وبلاگ بهسایا به نقل از ایسنا، بودجه سال جاری از زمانی که به مجلس تحویل داده شد، کارشناسان اقتصادی از آنجاکه تحقق درآمدهای بودجه مورد شک و تردید قرار داشت نسبت به کسری بودجه هشدار می دادند تااینکه خاتمه دولت به طور رسمی کسری بودجه را خاطرنشان کرد و این کسری را مرکز پژوهش های مجلس 150 هزار میلیارد تومان خاطرنشان کرد اما وزیر اقتصاد این رقم را منطقی ندانست و کسری بودجه را در بدبینانه ترین حالت 140 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

پس از این موضوع، تامین کسری بودجه مورد توجه نهاده شد که در این زمینه دولت انتشار اوراق بدهی، عرضه سهام شرکت های دولتی و اموال مازاد دولت را مدنظر قرار داد و تا به امروز طبق اعلام بانک مرکزی با حراج اوراق بدهی دولت طی هفت مرحله حدود 36 هزار میلیارد تومان از کسری بودجه بدون خلق نقدینگی تامین شده که حدود 70 درصد این اوراق توسط بانک های خصوصی و دولتی و 30 درصد آن نیز توسط نهادهای اقتصادی بازار سرمایه نظیر شرکت های سرمایه گذاری، صندوق های سرمایه گذاری و شرکت های تامین سرمایه خریداری شده است.

لازم به ذکر است که در بودجه سال جاری سهم درآمدها اعم از اقتصادیاتی و سایر درآمدها، واگذاری دارایی سرمایه ای (فروش نفتی و واگذاری اموال دولتی) و واگذاری دارایی اقتصادی در 571 هزار میلیارد تومان منابع عمومی دولت به ترتیب 288.7 هزار میلیارد، 107 هزار میلیارد و 174.7 هزار میلیارد تومان و دو هزینه اصلی دولت شامل 434 هزار میلیارد تومان هزینه جاری (عمدتا حقوق و دستمزد) و تا 70 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی است.

از آنجا که درآمدهای نفتی دولت را از یک سو تحریم ها و از سوی دیگر شیوع ویروس کرونا تهدید نموده است و به اعتقاد کارشناسان فروش اموال و املاک دولتی تا سقف 50 هزار میلیارد تومان هم در محل تردید واقع شده است، وزارت اقتصاد وظیفه دارد منابع مورد احتیاج دولت را برای هزینه های اجتناب ناپذیر با قیمت مناسب و ریسک پایین تامین کند.

همچنین، در حال حاضر با توجه به سهم کم نفت در تامین منابع اقتصادی بودجه، حدود 90 درصد منابع بودجه عمومی کشور به وسیله وزارت اقتصاد تامین می گردد که این وزارتخانه می تواند از مجموعه ای از ابزارها همچون اقتصادیات، درآمدهای گمرکی، مولدسازی و فروش دارایی ها و سهام دولت و همچنین انتشار اوراق اقتصادی اسلامی استفاده کند.

در این راستا، طبق اعلام معاونت نظارت اقتصادی و خزانه داری وزارت اقتصاد علاوه بر فروش 36 هزار و 447 میلیارد تومان اوراق طی هفت مرحله، در جریان هشتمین عرضه عمومی اوراق نیز مبلغ 6167 میلیارد و 119 میلیون تومان در راستای تامین اقتصادی بهینه تامین منابع شد که در کل مجموع تامین اقتصادی اجرا شده به وسیله فروش اوراق اقتصادی اسلامی به 42 هزار و 614 میلیارد و 119 میلیون تومان رسید.

بنابراین، از کسری بودجه سال جاری که حدود 150 هزار میلیارد تومان اعلام شده است، تا به امروز به وسیله انتشار اوراق معادل 42 هزار و 614 میلیارد و 119 میلیون تومان آن تامین و 107 هزار و 385 میلیارد و 881 میلیون تومان باقی مانده است.

علاوه براین، براساس گفته رئیس مرکز مدیریت بدهی ها و دارایی های اقتصادی عمومی وزارت اقتصاد تا خاتمه شهریور نیز، 62 هزار میلیارد تومان بصورت نقدی برای تامین اقتصادی هزینه های اجتناب ناپذیر بودجه منتشر و مابقی هزینه های بودجه از محل اسناد خزانه اسلامی و یا اوراق موضوع تبصره 5 ماده واحده قانون بودجه سال 99 تامین می گردد.

منبع: اقتصادنیوز

به "تنها 42 هزار میلیارد از کسری بودجه 150 هزار میلیارد تومانی تامین شد، تامین 62 هزار میلیاردی تا خاتمه شهریور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها 42 هزار میلیارد از کسری بودجه 150 هزار میلیارد تومانی تامین شد، تامین 62 هزار میلیاردی تا خاتمه شهریور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید