بیست واقعیت باورنکردنی از گردبادها

به گزارش وبلاگ بهسایا، گردباد ها از نیرو های مخرب روی زمین هستند. در این مقاله با مشهورترین گردباد ها و صدمات ناشی از آن ها و بعلاوه با پراکندگی گردباد ها در سطح زمین آشنا میشویم.

بیست واقعیت باورنکردنی از گردبادها

گردبادها یکی از نیروهای شگفت انگیز و مخرب روی کره زمین هستند. آن ها می توانند مقادیر قابل توجهی از انرژی را آزاد نمایند. در اینجا بیست واقعیت باور نکردنی از گردبادهای دنیا را ارائه می کنیم.

بادهایی با سرعت 405 کیلومتر و قطر بیش از 2092 کیلومتر

طوفان های گرمسیری در اقیانوس اطلس و شمال اقیانوس آرام نیز گردباد شمرده می شوند. در شمال غرب اقیانوس آرام، طوفان های مشابهی وجود دارند که به آن ها گرد باد گفته می گردد؛ اما در جنوب شرقی اقیانوس هند و جنوب غربی اقیانوس آرام، طوفان های گرمسیری شدید نامیده می شوند. در جنوب غربی اقیانوس، طوفان های موسمی گرمسیری و در شمال اقیانوس هند طوفان های شدید موسمی هستند. با توجه به نیروی کوریولیس که در نتیجه گردش زمین ایجاد می گردد گردبادها در خلاف جهت عقربه های ساعت در نیمکره شمالی در گردش هستند.

گردبادها در نیمکره جنوبی در جهت عقربه ساعت در گردش هستند. مرکز بیشتر گردبادها که به عنوان چشم شناخته می گردد، می تواند به بزرگی 321 کیلومتر یا به کوچکی 3 کیلومتر باشند. در این منطقه، سرعت باد اغلب بسیار کم است.

بیشتر گردبادها و طوفان هایی که در سال 2005 در فصل وقوع طوفان اقیانوس اطلس به ثبت رسیده 28 طوفان بوده است. کاترینا، که در تصویر مشاهده می کنید، پرهزینه ترین طوفان ثبت شده است؛ زیرا خسارت آن در لوئیزیانا و می سی سی پی 108 بیلیون دلار تخمین زده شد.

این نقشه، نشان دهنده توزیع طوفان های بزرگ در سراسر دنیا است. اگر یک گردباد باعث تخریب کامل گردد، نام آن طوفان هرگز دوباره استفاده نخواهد شد. کاترینا، هاروی، ایرما، ماریا و نایت، اسامی گردبادهایی هستند که دیگر استفاده نمی شوند.

کاترینا (2005) پرهزینه ترین گردباد ثبت شده بود؛ زیرا خسارت آن 108 بیلیون دلار در می سی سی پی و لوئیزیانا براآورد شده است. این طوفان بعلاوه باعث مرگ 1500 نفر شد.

مرگبارترین تندباد گرمسیری که تا به حال به ثبت رسیده در سال1970 در بنگلادش به وقوع پیوست و باعث مرگ 300 هزار نفر از مردم این منطقه شد.

پاتریسیا (2015) یکی از 5 طوفان در شرق اقیانوس آرام با میانه سرعت 96 متربرثانیه بود. این قوی ترین تندباد گرمسیری ثبت شده در نیمکره غربی بود.

بالاترین سرعت باد که تا به حال به ثبت رسیده طوفان گرمسیری الیویا بود که در سال 1966 استرالیا را در هم کوبید. این طوفان دارای سرعتی معادل 113 متر برثانیه بود.

قوی ترین بادهای نزدیک به سطح زمین که تا به حال در جزایر بریتانیا به ثبت رسیده اند، در 13 فوریه 1989 - یک فرورفتگی عمیق در نتیجه یک انفجار 63 متر برثانیه در فراسبورگ - ثبت شده اند.

یک تندباد بالغ می تواند به وسیله انرژی باد حدود نیمی از ظرفیت فراوری برق در سراسر دنیا را فراوری کند. یکی دیگر از قیاس ها برای مقدار قدرت تندباهدها این است که می توانند انرژی معادل 10 بمب اتمی را در هر ثانیه آزاد نمایند.

یک گردباد در حال چرخش در سیاره مشتری وجود دارد که بزرگ تر از خود زمین است. در زمین بزرگ ترین گردباد می تواند به 804 کیلومتر بر ساعت برسد. گران ترین تندباد تا به حال در سال 1979 بوده که سرعت بادی معادل 2٬220 کیلومتر داشته است.

کشوری که در آن احتمالا یک تندباد را تجربه خواهید کرد چین است. چین بیشتر از هر کشور دیگری از تند بادها خسارت دیده است. فیلیپین رتبه دوم، ژاپن سوم، مکزیک چهارم و آمریکا پنجمین رتبه را در ضربات ناشی از تندبادها دارا هستند.

قدرتمندترین گردباد می تواند به بلندی 12 یا 15٬240 متر برسد.

40 درصد گردبادهایی که در آمریکا رخ می دهند در فلوریدا نیز اتفاق می افتند.

گردبادی که بیشترین مسافت را طی کرد، به نام جان، در ناحیه اقیانوس آرام شرقی در سال 1994 رخ داد. این گردباد مسافتی معادل 11٬530 کیلومتر را طی کرد.

10 گردباد پرهزینه در تاریخ آمریکا از سال 1992 به وقوع پیوست.

گردباد هاروی (2017) خفیف ترین طوفان در برخورد با آمریکا با مشاهده بیش از 1640 میلی متر باران در تگزاس مشاهده شد.

منبع: کجارو / dailymail.co.uk

به "بیست واقعیت باورنکردنی از گردبادها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیست واقعیت باورنکردنی از گردبادها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید