افسانه غذاهای چربی سوز و کالری منفی

به گزارش وبلاگ بهسایا، شاید شما به اخبار و مطالبی درباره غذاها یا نوشیدنی های به اصطلاح چربی سوز برخورد نموده باشید که ادعا می گردد با افزودن سرعت سوخت وساز وزن اضافی را کم می نمایند.

افسانه غذاهای چربی سوز و کالری منفی

مواد غذایی گوناگونی از آناناس، دارچین، پیاز و آووکادو گرفته تا مارچوبه، فلفل، چای سبز، سیر و کرفس در رده این چربی سوزهای ادعایی قرار داده می شوند.

اما حقیقت این است که هیچ شاهد عملی تاییدنماینده درباره این ادعا که این غذاها می توانند به وسیله افزایش سرعت سوخت وساز یا متابولیسم و افزایش مقدار سوختن کالری به کاهش وزن یاری نمایند، وجود ندارد.

سوخت وساز یا متابولیسم مجموعه فرآیندهای شیمیایی است که به طور مداوم درون بدن شما در جریان است تا شما زنده بمانید و اندام های بدنتان به طور طبیعی کار نمایند و وظایفی مانند تنفس، ترمیم سلول ها و گوارش غذاها را انجام دهند. این فرآیندها احتیاج به انرژی دارد و مقدار انرژی مورد احتیاج برای آنها در هر فردی بسته به عواملی مانند مقدار بدن، سن، جنسبت و ژن ها فرق دارد.

علاوه بر غذاها، در بازار مکمل ها هم فراورده هایی با نام چربی سوز ارائه می گردد که در این مورد هم باید مراقب باشید، چرا که بعضی از آنها حاوی مقادیر بالایی کافئین و قند هستند.

هیچ غذایی به خودی خود باعث سوزاندن چربی یا ذخیره کمتر چربی نمی گردد، اما اگر بخواهیم غذای چربی سوز را به معنای درست به کار ببریم، منظورمان غذایی است که به شما یاری می نماید مقدار کالری مصرفی تان را کاهش دهید و به این ترتیب وزنتان را کم کنید.

در این معنای تصحیح شده، غذایی را که باعث می گردد شما برای مدت طولانی تری احساس پری کنید یا به شما یاری می نماید برای مدت طولانی تری قند خونتان را در حد طبیعی نگهدارید، می توان چربی سوز خواند.

معمولا چنین اثرات سودمندی مربوط به غذاهایی است که حاوی چربی های سالم هستند (چربی باعث احساس سیری می گردد)، مقدار فیبرهای خوراکی در آنها بالا است (که احساس پری ایجاد می نماید و پروتئین بالایی هم دارند (که به تنظیم قند خون یاری می نماید). غذاهایی مانند ماهی آزاد، روغن زیتون فرابکر یا آووکادو یا سبزیجات برگ دار را با این تعریف می توان در رده چنین غذاهایی قرار داد.

اصطلاح غذاهای کالری منفی هم درباره مواد غذایی گوناگون از کرفس و گریپ فروت گرفته تا کلم و کاهو به کار می رود و ادعا می گردد گوارش آنها احتیاج به کالری بیشتری نسبت به مقدار کالری خود آنها دارد، نیز پشتوانه علمی ندارد.در این مورد هم رژیم هایی که بر اساس این مواد غذایی هستند، اگر تاثیری در کاهش وزن می گذارند، به دلیل فیبرهای بالا یا مقدار پایین چربی این مواد غذایی است.

منبع: همشهری آنلاین

به "افسانه غذاهای چربی سوز و کالری منفی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افسانه غذاهای چربی سوز و کالری منفی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید