افزایش 110 درصدی صادرات خاویار در نیمه نخست 1400

به گزارش وبلاگ بهسایا، خبرگزاری خبرنگاران- معاون دفتر آمار گمرک گفت: در نیمه نخست سال جاری، بیش 1.3 تن خاویار به 23 کشور دنیا صادر شد که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه پارسال 110 درصد در وزن و 50 درصد در ارزش افزایش داشته است.

افزایش 110 درصدی صادرات خاویار در نیمه نخست 1400

به گزارش خبرگزاری وبلاگ بهسایا به نقل از گمرک، خانم آرزو غنیون، معاون فنی دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرکی گمرک ایران اضافه نمود: خاویار ایران همیشه از کالا های صادراتی منحصر به فرد کشور است که در اقصی نقاط جهان هواداران خاص خود را دارد، بر اساس آمار و اطلاعات موجود و مقدماتی تجارت خارجی کشور، طی نیمه نخست امسال، به مقدار 1.3 تن خاویار به ارزش 539 هزار دلار به 23 کشور جهان صادر شده است.

وی اضافه نمود: این مقدار صادرات خاویار، نسبت به مدت مشابه سال گذشته حاکی از افزایش 110 درصدی در وزن و 50 درصدی در ارزش است به عبارت دیگر مقدار صادرات خاویار طی شش ماهه نخست سال 1399 به مقدار 605 کیلوگرم و به ارزش 360 هزار دلار بوده است.

معاون دفتر آمار گمرک در مورد مقاصد صادرات این محصول گفت: عمده ترین شریک تجاری در خرید خاویار ایران، کشور امارات متحده عربی (به عنوان کشور طرف معامله) بوده که به تنهایی خریدار حدود 32 درصد از سهم وزنی و ارزشی خاویار ایران در 6 ماهه نخست امسال بوده است. پس از آن کشور انگلستان با سهمی حدود 17 درصد از وزن کل صادرات خاویار، در رتبه دوم قرار گرفته است.

غنیون اضافه نمود: کشور های پرتغال، کویت و ژاپن هریک با سهم حدودی 6 درصد از وزن کل خاویار صادراتی ایران در نیمه نخست امسال، رتبه های بعدی را از آن خود کردند.

این مقام مسئول توضیح داد: از این مقدار صادرات خاویار، 466 کیلوگرم به ارزش 202 هزار دلار به پنج کشور اروپایی انگلیس، اسپانیا، سوئیس، یونان و پرتغال صادر شده است که به تعبیری حدود 37 درصد خاویار صادراتی ایران به اروپا بوده است.

معاون دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرکی گمرک ایران گفت: هرچند خاویار در زمره کالا های لوکس به شمار می رود و خریداران محدود و ویژه خود را دارد و از طرفی در مقایسه با کل صادرات غیر نفتی کشور، سهم بسیار ناچیزی از وزن و ارزش را داراست، اما شایسته است به عنوان کالایی نشان دار از کشور ایران، همچون فرش دستباف، زعفران و ... همیشه در لیست کالا های صادراتی ایران، جای داشته و بلکه بدرخشد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "افزایش 110 درصدی صادرات خاویار در نیمه نخست 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 110 درصدی صادرات خاویار در نیمه نخست 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید