لوله داربستی و انواع آن را بشناسیم

به گزارش وبلاگ بهسایا، لوله داربستی لوله داربست در ساختمان سازی کاربرد زیادی دارد و اکثراً به عنوان داربست از آن استفاده می شود.

لوله داربستی و انواع آن را بشناسیم

لوله داربستی ، لوله سیاه فلزی به طول 6 یا 3 متر است که از ورق سیاه (به روش نورد گرم) ساخته شده، بعلاوه این لوله ها دارای اتصالات مخصوص به خود هستند و معمولاً به صورت قالب و بست ساختار را تشکیل می دهند.این محصول در دسته لوله درز دار قرار می گیرد که از ورق نورد گرم (ورق سیاه) شش متری فراوری می گردد.

آشنایی با لوله داربستی

لوله داربستی عموماً در صنایع و سازه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند و در سایزهای مختلف فراوری شده که متداولترین سایز آن 1/2 1 اینچ یا همان نمره 5 می باشد. از آنجا که هیچگونه سیالی در لوله های داربستی عبورنمی کند هیچگونه آنالیز و تستی نداشته و به دلیل اینکه طریقه ساخت و فراوری آن به نسبت راحت تر از بقیه لوله ها می باشد، لذا کارخانه های مختلفی آنرا فراوری می نمایند. از کارخانه هایی که توانایی فراوری لوله های داربست را دارند می توان به کارخانه های اصفهان، قم و تهران اشاره کرد.

لوله های داربستی از جنس فولادی و گالوانیزه ساخته می شوند که خود دو مدل درزدار و بدون درز دارند. لوله های بدون درز دارای ایمنی بالاتری بوده و طبیعتاً هزینه فراوری لوله بدون درز نیز بالاتر از لوله درزا دار می باشد. اما لوله های درزدار برای ساخت لوله های داربستی نیز مناسب و قابل استفاده هستند. در لوله داربستی هم از لوله های سنگین و هم از لوله های سبک می توان استفاده نمود که درباره ضخامت، طول و قطر لوله ها شرح می دهیم.

ضخامت های مورد استفاده در این سایز لوله داربستی 2، 2/5، 3و 4 میلیمتر می باشد که ضخامت های 2و 2/5 میلیمتر پر کاربردتر می باشند.

مزایای داربست فلزی

لوله داربست فلزی از استحکام و دوام بالایی برخوردار است. در عین حال خاصیت ارتجاعی خاصی دارد.

فولاد می تواند از بارهای بسیار سنگین پشتیبانی کند و کارگران می توانند از آن برای حمل تجهیزات و مصالح سنگین استفاده نمایند. برای سازه های بلند ، فولاد یک ضرورت است زیرا وزن داربست به خودی خود احتیاج به استحکام ساختاری دارد که فقط فولاد می تواند آن را تأمین کند.

برای شرایط کمتر خطر ، داربست آلومینیومی می تواند جایگزین مناسبی باشد.

با استفاده از داربست فلزی ، کارگران قادر به دسترسی ایمن به مکانهای مرتفع و مرتفع هستند. با ترکیب مهاربندی مورب ، می توان ساختارهایی با پایداری عالی ایجاد کرد.به طور کلی میتوان موارد زیر را جز مزایای داربست های فلزی و لوله ای نام برد.

  1. استفاده از این داربست ها بسیار آسان می باشد زیرا بهلوله داربست ،پایه ،کوپلر زاویه ای و چرخان احتیاج دارد.
  2. این نوع داربست ها از دوام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند.
  3. این نوع داربست ها به راحتی مونتاژ میشوند.
  4. این نوع داربست ها سبک می باشند و به راحتی قابل جاجا شدن و انتقال را دارند.
  5. این نوع داربست ها ارزان و می باشند.
  6. داربست های لوله ای و فلزی از انعطاف پذیر ترین نوع داربست ها می باشند و انعطاف پذیری بالای آنها مزیت مهمی می باشد.
  7. داربست های فلزی و لوله ای ماندگاری بیشتری نسبت به سایر داربست ها دارند و طول عمر بیشتری نسبت به سایر داربست ها دارند.

انواع داربست

ساخت و نصب داربست، اهمیت ویژه ای دارد؛ چرا که مستقیماً با ایمنی افراد سروکار دارد. لوله داربستی ، به وسیله بست های چهارپیچ، بست دو پیچ، آهنگیر، اتصال و غیره به هم متصل می شوند. داربست ها به طور کلی به دو دسته چوبی و فلزی تقسیم می شوند؛ اما چون در این مقاله می خواهیم با لوله داربستی فولادی بیشتر آشنا شویم، تنها نمونه هایی از داربست های فلزی را آنالیز می کنیم.

داربست چکشی ستاره

این نوع داربست به طور کلی دارای مهارهای افقی به علاوه پایه های قائم است (طول پایه ها: 3، 2.5 ، 1.5 ، 1 و 0.5 متر) که مهارهای افقی در آن به راحتی و با استفاده از چکش، روی پایه های داربست، سوار می گردد.

در داربست های چکشی ستاره، سر جک های قابل رگلاژ در قسمت بالایی و پایه جک های قابل رگلاژ در قسمت پایین داربست قرار می گیرد. در این نوع داربست، پایه ها را به وسیله مغزی و پین به هم متصل می نمایند.

مزایای استفاده از داربست چکشی ستاره:

  • عدم احتیاج به آچار برای بستن اتصالات
  • سبک بودن قطعات
  • قابل استفاده در نمای ساختمان ها و یا تأسیسات پالایشگاهی
  • عدم احتیاج به مهاربندی در ارتفاعات
  • قابل استفاده در کفراژ بندی سقف های قوسی

داربست مثلثی

اجزای این نوع داربست، مثلث شکل است و اصطلاحاً به صورت نر و ماده به یکدیگر متصل می شوند. سه نوع فریم در تیپ های 0.5 ،0.75 و 1 متری با عرض 120 سانتی متری دارد و مقاطع آن معمولاً مثلثی و یا مربعی شکل است. این نوع داربست را بیشتر در پل ها و کفراژبندی دال و تیرها استفاده می نمایند.

مزایای استفاده از داربست مثلثی

  • عدم احتیاج به آچار برای بستن اتصالات
  • قابلیت باربری بسیار بالا در کفراژ بندی دال های بتنی
  • عدم احتیاج به کارگر ماهر

داربست چکشی کاسه ای

داربست چکشی کاسه ای، مهارهای افقی و پایه های قائم دارد که طول استاندارد پایه های آن 3، 2.4 ، 1.8، 1.2 و 0.6 متر می باشد. مهارهای افقی به راحتی با ضربه چکش به پایه ها متصل می شوند.

همچون داربست چکشی ستاره، سر جک های قابل رگلاژ در قسمت بالایی و پایه جک های قابل رگلاژ در قسمت پایین داربست واقع شده است و همین امر سبب شده تا در ارتفاعات مختلف، نصب آسان و راحتی داشته باشد.

مزایای استفاده از داربست چکشی کاسه ای

  • سرعت بالای باز و بسته شدن داربست
  • عدم احتیاج به آچار برای بستن اتصالات
  • عدم احتیاج به کارگر ماهر
  • قابل استفاده در نمای ساختمان ها
  • قابل توسعه در پلان و ارتفاع، بدون داشتن محدودیت
  • سهولت در جابه جایی و انتقال
  • قابل استفاده در کفراژبندی سقف های غیر همسطح

داربست معلق

این داربست ها زمانی کاربرد دارند که امکان اتصال داربست به زمین وجود نداشته باشد و داربست را بالاجبار روی دیوار نما نصب می نمایند.

داربست پایه دار

سرعت نصب و آماده سازی در داربست پایه دار، فوق العاده بالاست و به همین خاطر، بیشتر برای پروژه هایی کاربرد دارد که احتیاج به برپایی داربست فوری دارند.

عیب این نوع داربست داشتن محدودیت در ارتفاع بالاتر از 3 متر است؛ از طرف دیگر، فاصله سکو یا همان داربست معلق از زمین، نباید بالاتر از 4.5 متر باشد. چون این داربست ها فوراً نصب می شوند، پایه ها را در آن ثابت نگه می دارند و بالا و پایین آمدن از آن به وسیله نردبان صورت می گیرد.

نکاتی که در هنگام اجرای داربست باید به آن توجه کرد

چنانچه ارتفاع ساختمان مذکور کم باشد در قسمت های داخلی از داربست های کوتاه و با وزن کم استفاده می گردد. حداکثر ارتفاع مجاز این داربست ها حدود 3 متر می باشد. در ساختمان های بلند از داربست هایی با ارتفاع زیاد استفاده می گردد. در این سازه ها از لوله هایی فولادی با قطر 5 سانتی متر و ضخامت حدود 4 میلی متر استفاده می گردد. برای وصل کردن لوله داربست در این سازه ها از بست داربست استفاده می گردد.

یکی از نکات ایمنی که در هنگام کار با داربست ضروری است رعایت گردد استفاده از کفش های غیر لغزنده می باشد. بعلاوه در هنگام کار بایستی از کمربند ایمنی استفاده گردد. ورود و خروج به سکوی کار نیز بایستی به وسیله راه های ایمن صورت گیرد. نردبان ورودی به سکوی کار نیز بایستی به طور مطمئن به سکوی کار متصل گردد.

گفتنی است که حدود 20 درصد خسارات ناشی از این سازه در هنگام نصب و برداشت آن می باشد. بنایراین فراهم کردن سکوی کار مناسب برای کارگر از الزامات مهم نصب داربست می باشد.

شرکت همیار فلز از فراورینمایندگان لوله آلمینیومی است که بیش از نیم قرن سابقه فعالیت در این زمینه را دارد و به دلیل توانای بالا در فراوریات آهن آلات توانسته جایگاه خود را به عنوان یک مجموعه قدرتمند در این حوزه تثبیت نماید. شرکت همیار فلز در سال 1400 بیش از 96 میلیون و 268 هزار کیلوگرم فولاد را که معادل با 13 برابر فولاد استفاده شده در برج ایفل است به فروش رسانده است.

منبع: توریسم آنلاین

به "لوله داربستی و انواع آن را بشناسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لوله داربستی و انواع آن را بشناسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید