دستگاه رکاب زنی برای آسیب دیدگان نخاعی فراوری شد

به گزارش وبلاگ بهسایا به نقل از معاونت علمی و فناوری، افرادی که دچار ضایعه نخاعی می شوند، علاوه بر مسائل حرکتی با عوارض و مسائل دیگری هم دست و پنجه نرم می نمایند.

دستگاه رکاب زنی برای آسیب دیدگان نخاعی فراوری شد

این عوارض زندگی را بر این افراد و اطرافیان آنها بسیار مشکل و طاقت فرسا می نماید چراکه اگر مفصلی بی حرکت بماند، بعد از مدتی ترشح مواد روان کننده طبیعی در آن قطع شده و شخص به خشکی مفصل دچار می گردد.

پیدا کردن روشی که بتواند حداقل از عوارضی که این بیماران دچار آن می شوند، جلوگیری کند، همیشه یکی از موضوعات تحقیقاتی در جهان بوده است. در حال حاضر استفاده از سیستم های عصبی رکاب زنی تنها روش موثر و امید بخش برای حل برخی از این مسائل به تعداد می رود.

با حمایت یک شرکت دانش بنیان و حمایت اقتصادی مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، احتیاج این دسته از بیماران مورد توجه نهاده شد و یک سیستم رکاب زنی برای افراد دچار ضایعه نخاعی با استفاده از فناوری عصبی طراحی و ساخته شد.

سیستم رکاب زنی عصبی متشکل از سیستم میکروالکترونیکی با هسته تراشه ریزپردازنده است که کار کنترل حرکت رکاب زدن را در عضو فلج با ارسال دستورات حرکتی به عضلات فلج انجام می دهد.

استخوان هایی که تحت بارگذاری و فشار قرار نداشته باشند به تدریج ذخیره های کلسیم و املاح خود را از دست داده و شکننده می شوند. ممکن است استخوان های اندام فلج در بیمار دچار پوکی استخوان بدون هیچ نشانه ای، با یک حرکت ساده بشکنند. بی اطلاع بودن شخص از این اتفاق، درمان را طولانی و پر هزینه نموده و در صورت به وجود آمدن عفونت شدید حتی می تواند منجر به قطع عضو گردد.

بعلاوه بی تحرکی و ثابت ماندن بیمار در جای خود باعث می گردد تا جریان خون با اشکال روبرو شده و شخص بعد از مدتی مبتلا به زخم بستر گردد. معالجه زخم بستر حتی در مراحل اولیه معمولا احتیاجمند عمل جراحی است و بهبودی آن مدت زیادی طول می کشد. اما تحرک مستمر در بخش های ناتوان بدن بیمار موجب می گردد از این عارضه ها پیشگیری شده یا عوارض آن به حداقل برسد.

در این طرح کلان ملی فناوری، سیستم با ارسال دستورات حرکتی مناسب به اعصاب حرکتی عضله های فلج درگیر حرکت رکاب زدن، باعث انقباض آنها می گردد. در این فناوری از استراتژی کنترل حرکت صحیح استفاده می گردد. استراتژی کنترل حرکت باید قادر باشد که با کنترل دقیق مقدار انقباض عضله ها، حرکت خاص رکاب زدن را به وجود بیاورد.

توسعه یک روش کنترلی مناسب برای کنترل حرکت رکان زدن از اهداف دیگر طرح کلان پروتز عصبی رکاب زنی برای افراد دچار ضایعه نخاعی به تعداد می رود.

این سامانه، شامل یک سیستم رکاب زنی با استفاده از تحریک الکتریکی عملکردی است و از سه بخش عمده تحریک کننده عملکردی قابل برنامه ریزی، نرم افزار استراتژی کنترل حرکت و چرخ رکاب زنی تشکیل می گردد.

در حالی که نمونه وارداتی این دستگاه 15 هزار تا 20هزار دلار هزینه دارد، نمونه ایران ساخت با قیمتی پایین تر از نمونه مشابه ارائه می گردد و می تواند ضمن تامین احتیاج داخلی، به سایر کشورها صادرات داشته باشد.

این طرح کلان ملی فناوری، حاصل نتایج بیش از 20 سال پژوهش در زمینه کنترل سیستم های عصبی و عضلانی است که ضمن برطرف احتیاج بیماران نخاعی و حرکتی، ارتقای موقعیت علمی و فناورانه و توسعه و بومی سازی فناوری عصبی در ایران را به ارمغان خواهد آورد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "دستگاه رکاب زنی برای آسیب دیدگان نخاعی فراوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه رکاب زنی برای آسیب دیدگان نخاعی فراوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید